Forskere ved amerikanske Sandia National Laboratories undersøker muligheten for hule og fleksible rotorblader til vindmøller.
Teknologien kalles «Segmented Ultralight Morphing Rotor» (SUMR), og målet er å lage billige offshore-vindmøller som kan levere effekt på 50 megawatt.
Rotorbladene vil være mer enn 200 meter lange, og inntil to og en halv gang bredere enn de største bladene i dag, skriver Sandia National Laboratories på sine nettsider.
Til sammenligning er den største installerte vindmøllen til nå en Vestas-produsert V164-8.0, som ved hjelp av 80 meter lange rotorblader har en effekt på inntil åtte megawatt.
- Flytende vindmøller: Denne svenske, flytende vindmøllen skal konkurrere med norske Hywind
Bøyer seg med vinden
Sandia har tidligere bidratt til utvikling av 100 meter lange rotorblader tiltenkt 13 megawatt turbiner. Erfaringene fra dette skal brukes i utvikling av enda større rotorblader.
Hule og fleksible rotorblader kan bøye seg med vindstyrken. Det gjør at de automatisk vil folde seg sammen om det blir for sterk vind.
De kan dermed justere lasten automatisk. Når vinden avtar igjen, foldes rotorbladene gradvis ut, slik at vindmøllen kan produsere igjen.
SUMR-bladene er angivelig inspirert av måten palmer beveger seg på i storm. Rotorbladene konfigureres slik at vinden må treffe «baksiden» av vindmøllen for å drive rotoren. Når vinden blir sterk, vil bladene dermed bøye vekk fra mølletårnet.
Mindre utsatt for skade
Studier viser ifølge Sandia at slik justering av last kan gjøre at rotorbladene får mindre mekanisk belastning, og at materialet ikke får tretthetsskader slik at de knekker. Det vil kunne redusere vedlikeholdskostnadene.
Ifølge rotorblad-sjefdesigner Todd Griffith ved Sandia er konvensjonelle rotorblader til vindmøller i området 10 til 15 megawatt dyre å produsere, sette opp og vedlikeholde.
Det må også sørges for at de ikke treffer vindmølletårnet, og det gjør dem vanskelige å produsere.
Enklere å transportere
Tanken med de nye rotorbladene er at de ikke bare skal bli billigere å lage, men også at de skal kunne fraktes i moduler. Dermed blir det ikke nødvendig med kompliserte transportoperasjoner.
Forskningen er betalt av det amerikanske energidepartetmetet.
- Installasjonsskip: Slik utstyres de norske skipene for å takle nye gigant-vindmøller