Nyetablerte Easybring er i ferd med å etablere en landsomfattende budtjeneste med tusenvis av sjåfører.
Ikke fast ansatte, men vanlige folk som skal samme vei som pakker noen vil ha sendt.
Det betyr at den reisende kan tjene litt på turen, at pakkene fraktes direkte mellom sender og mottaker og at CO2-utslippene reduseres.
Postkrasj
Ideen til tjenesten dukket opp i hodet på skihopper og investor Knut Bjerke da en postbil krasjet foran ham og pakkene fløt rundt i terrenget.
Samtidig etablerte det seg en kø av biler hvor han antok at mange skulle samme vei som postbilen.
Kunne ikke alle disse, stort sett tomme bilene, overtales til å ta med pakker, tenkte Bjerke.
Les også: Vil samle alt du har i lommeboka i mobilen
Nettjeneste
Etter en lang utviklingsperiode er nå ideen fra bilkrasjet blitt til selskapet Easybring.
Det er en ren nettjeneste hvor brukerne i begge ender av forsendelsene betjener seg selv.
Det Easybring gjør er å koble fraktbehov med folk som skal samme veien enten de kjører bil, båt eller tar fly.
– Tjenesten vi har etablert er basert på noe som faller inn under "collaborative consumption" eller samhandlingsøkonomi. Dette er en økonomisk trend som er blitt mulig på grunn av ny teknologi, og som har fått en ekstra driver av finanskrisen og uløste miljøutfordringer. Det er kanskje ikke så revolusjonerende at man kan bestille pakketransport på nettet i 2012, men at man kan tjene penger på å spare miljøet er noe helt nytt. Nå har vi vært i drift en måneds tid og allerede har rundt 2000 registrert seg som sjåfører hos oss. Vi regner med at vi runder 10 000 ved årsskiftet og at pakkevolumet stiger i samme tempo, sier daglig leder av Easybring Erland Bakke.
Enkelt
Det skal være svært enkelt både for dem som skal ha utført et oppdrag og de som påtar seg oppdraget. Brukerne legger inn informasjon om pakken og hvor mye de er villig til å betale for transporten.
Easybring kommer med et prisforslag, men haster det kan det være greit å legge seg over. Har det ingen hast kan man slippe billigere unna.
Sjåførene kan på sin side legge inn ruten de planlegger, og så får de en oversikt over hvilke pakker som skal samme vei eller deler av den.
Så kan de velge om de vil ta med en eller flere av dem, og de får et overslag over hvor mye ekstra tid det vil ta og kjøre ut til senderne og mottakerne.
– Brukerne kan registere seg på nettet, men tjenesten kommer til sin rett i en mobiltelefon. Den vet hvor folk er og sjåførene kan få tips om pakker de kan ta med, sier forretningsutvikler i Easybring Marius Røstad.
Les også: Snart kan du betale med en app
Stort behov
Bakke tror det er stort behov for en slik tjeneste. Bare på IKEA på Furuset i Oslo returneres daglig rundt 135 pakker daglig fordi folk ikke har plass i bilen.
– Vi kan sende en melding til alle våre registrerte sjåfører som er innen en kilometer fra der slike behov oppstår, og gi begge parter en god løsning, sier han.
Easybring har vært i drift knapt en måned og har fraktet noen hundre pakker så langt, men volumet øker raskt. Det har vært størst etterspørsel etter korte fraktoppdrag.
– Dette er enklere, billigere, raskere og ikke minst grønnere fordi transportoppgavene fordeles til folk som likevel skal samme vei. Vi er åpne for å samarbeide med Posten og andre som driver tradisjonell pakketransport og vi tror vi kan tilby tjenester til markedsplasser, nettbutikker og andre som må få levert varer til folk, sier Røstad.
– Dette er en nettbasert selvbetjeningsløsning og da skal det ikke mye til for å oppnå lønnsomhet. Selv om vår andel bare er 15 prosent av fraktbeløpet selv, vil vi tjene penger når vi frakter 200 pakker daglig. Det er ikke så lenge til. Vi tror også vi har et stort potensial for å internasjonalisere ideen og har fått mye hjelp fra Innovasjon Norge. Selskapet er allerede registrert i USA. Likevel tror vi Sverige og England er de to første markedene vi vil gå inn i etter at driften går som den skal i Norge, sier Bakke.
Fikk du med deg disse sakene?
App skal gi billigere forsikring
Brettkrigen om barna er i gang