Etter en omfattende faglig og organisatorisk behandling i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), er høringsuttalelsen til forslag til ny drifts- og vedlikeholdsstandard nå sendt til Vegdirektoratet.
Et av de mest sentrale punktene går på innslagspunktet for dekkevedlikehold – hvor mye spor, sprekker og hull skal tillates før det stilles krav til at det legges ny asfalt?
Mindre spordybde
– Opplysningsrådet for Veitrafikken går inn for å skjerpe kravene fra 25 mm spordybde til 15 mm spordybde på veier med høy trafikk, det vil si at veien har en årsdøgntrafikk på mer enn 5000 kjøretøy, sier Vilrid Femoen, leder for politikk og strategi i OFV til Teknisk Ukeblad.
– Vil redusere driftskostnadene
– Dette vil over tid redusere driftskostnadene da en lavere standard for vinterdrift kan velges.
Dette fordi det må velges en høyere standard på drift for å kompensere for økt risiko på veier som er sporete og dårlige på andre måter, sier Femoen.
Bedrer miljøet
Ved å øke standarden på veidekkene vil man oppnå en økt trafikksikkerhet, bedre fremkommelighet og redusert drivstofforbruk, og dermed bedre miljø, ifølge OFV.
Disse sammenhengene er grundig vurdert i Statens vegvesens underlagsrapport for drift og vedlikehold.
– Reduserer trafikksikkerheten
– Veier med mye sprekker, hull og spor gir redusert trafikksikkerhet, økte driftskostnader for bilistene og høyere drivstofforbruk enn jevnt veidekke, sier Femoen.
Statens vegvesen har hatt forslaget til ny standard for drift og vedlikehold på offentlig høring.
Fristen for innspill gikk ut 1. juli, og Vegdirektoratet vil nå vurdere alle innkomne høringsuttalelser før endelig standard fremmes i løpet av høsten.
– Vil følge utviklingen
– OFV vil følge den videre utviklingen i saken nøye, og mener det foreligger meget gode faglige grunner for å følge våre anbefalinger, avslutter Vilrid Femoen.