Mye av energien i drivstoffet til dagens biler går tapt som varme.
Forskere har anslått at biler kan spare opp til ti prosent av bensinforbruket ved å utnytte eksosvarmen.
Flere bilprodusenter ser derfor på muligheter for å bruke termoelektriske generatorer for å utvinne strøm fra eksosvarmen som ellers sløses bort.
Den genererte elektrisiteten kan brukes til å lade batteriet eller drive bilens elektronikk.
Les også: Hver tjuende bil er elektrisk
Nytt nanomateriale
Utfordringen er at hittil har ikke de termoelektriske materialene vært tilstrekkelig effektive til praktisk bruk i biler. Nå har en gruppe forskere ved Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) utviklet et nanomateriale som mangedobler effekten bilen kan hente fra eksosvarmen, skriver Nyteknik.
Gruppen samarbeider med Volkswagen, Seat og Siemens.
– Innen fem år tror jeg teknikken er på plass i bilene, sier Mamoun Muhammed, professor i materialkjemi ved KTH til Nyteknik.
Allerede neste år kan Seat teste en modul som gjenvinner varme i eksossystemet.
Les også: Slik produseres renere diesel
Drives av temperaturforskjell
KTH-forskerne bruker mineralet skutterudit i generatoren. Materialet leder elektrisk strøm, samtidig som det leder varme dårlig.
Jo dårligere materialet leder varme, desto bedre, fordi elektrisiteten genereres av temperaturforskjell i den termoelektriske generatoren. KTH-forskerne har lykkes å få materialet til å lede varme dårlig ved å dope mineralet med nikkel.
Ifølge Nyteknik, finnes det termoelektriske materialer som er enda mer effektive. Forskere ved det Northwestern University i USA har testet svært effektive termoelektriske generatorer med blytellurid.
– Skutteruditer er mer miljøvennlige og dessuten lettere og billigere. Men hva som er fremtidens store termoelektriske material er fremdeles skrevet i stjernene, sier Professor Sven Lidin, som forsker på termoelektrisitet ved Lunds universitet til Nyteknik.
Les også:
Om tre år skal du kunne kjøre elektrisk gjennom hele landet
Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane