«Luftskipenes tilbakekomst» heter rapporten Taf Consulting har laget på oppdrag fra den svenske Energimyndigheten.
Bakgrunnen for studien er at vindmølleparker svært ofte må bygges i områder langt fra veier som er store nok til å frakte tunge og lange vindmølleblader og andre vindmøllekomponenter.
Dermed må det bygges nye veier som ofte gir omfattende inngrep i naturen. Mange vindparker bygges dessuten i områder hvor dyre- og plantelivet er sårbart.
Les også: Her planlegges innlandets første vindpark
Enorme løftekraner
I tillegg til veier må det bygges oppstillingsplasser for store løftekraner som skal få vindmøllebladene på plass.
«Ved storskala etablering av vindkraft forvandles naturmark til industrimark. Ingen svensk myndighet har i dag kunnskap om eller overvåker kontinuerlig de langsiktige økologiske effektene av denne endringen», heter det i rapporten.
Les også: Kapitalen inntar vindkraftbransjen
Store besparelser
Studien har sammenlignet kostnadene ved bruk av luftskip- og ballonger med konvensjonelle utbyggingsmåter ved tre svenske vindparker. Konklusjonen er at det finnes store kostnadsfordeler med den nye alternative teknologien. I tillegg blir naturinngrepene langt mindre.
Luftskipene og ballongene vil redusere slitasjen på veinettet og antall ulykker som økt bruk av tunge spesialtransporter ellers ville ført til. Det gir lavere kostnader for storsamfunnet.
– Sammenlignet med vanlige logistikkløsninger har dette fordeler som vi burde undersøke videre, sier Lars Alfrost i Energimyndighetens avdeling for vindkraft.
Les også: Luftskip erstatter kraner
Energieffektivt
Luftskip brukes allerede i dag for å inspisere kraftledninger og rørledninger i avsidesliggende deler av Russland.
Andre fordeler er at utbyggerne kan arbeide i bebodde områder store deler av døgnet fordi luftfartøyene er stillegående. Luftskipene er også energieffektive og kan bli helt klimanøytrale når motorteknikken utvikles ytterligere.
Luftfartøyene kan dessuten brukes når veinettet er utilgjengelig, for eksempel på grunn av tæle og når sjøveien ikke kan anvendes på grunn av is.
Ifølge rapporten har det tyske selskapet Cargolifter bevist at de kan løfte opptil 55 tonn. Løfteevnen forventes å øke ytterligere.
Det russiske selskapet Rosaerosystem og britiske Hybrid Air Vehicles nevnes også som potensielle leverandører.
Les også:
Minivindmøller i hagen: Får strømmåleren til å gå baklengs
Skal finne ut når vinden blåser
Slik kan Norge forsyne Europa med energi
– Vindmøllevinger er søppelproblem