Flaps er en forlengelse i bakkant av vingen for å gi økt løft og redusert steilehastighet.
Disse vingeklaffene er hengslet på og har vært det omtrent like lenge som luftfarten har eksistert.
Variabel geometri
Nå tester Nasa en vingeoverflate som forandrer form i lufta, det som gjerne kalles variabel geometri.
Her er hele vingens bakkant bøyelig og man slipper dermed glipene som oppstår mellom konvensjonell flaps og resten av vingen.
Målet er at dette skal gi mer effektive vinger som reduserer drivstofforbruk og støy under avganger og landinger.
Hvordan dette foregår og fungerer i praksis kan ses i videoen under.
Les også: Norwegians nye 737 kan fly Oslo-New York
Flytester i november
I sommer ble de konvensjonelle 5,8 meter lange vingeklaffene i aluminium erstattet med den nye anretningen på Nasas testfly av typen Gulfstream III.
Her er det nå en glatt sammenhengende vinge med fleksibel struktur i bakkant som bildet fra de første bakketestene i oktober viser.
De første testflygningene ble gjennomført tidligere i november.
Dette foregikk etter omfattende testing i vindtunnel først. På den første flygningen ble de eksperimentelle kontrollflatene låst i en bestemt posisjon, opplyser Nasa.
Testingen som nå pågår vil forsøksvis validere hvorvodt den sømløse designen med avanserte lettvektmaterialer kan redusere vingevekten og forbedre den aerodynamiske effektiviteten og drivstofføkonomien.
Les også: Disse flysetene kan spare Norwegian for 55 millioner kroner
Ansvarlig luftfart
Prosjektet kalles «Adaptive Compliant Trailing Edge» (ACTE) og er et samarbeid mellom Nasa og det amerikanske flyvåpenets forskningslaboratorium (AFRL), mens flapssystemet er konstruert av selskapet Flexsys i Ann Arbor, Michigan.
Testflygingen foregår ved Nasas forskningssenter Armstrong som holder til på flybasen Edwards i California.
ACTE er ett av åtte teknologidemonstrasjonsprosjekter innenfor Nasas program som heter «Environmentally Responsible Aviation» (ERA).
Målet er å ta fram designforbedringer innenfor motstand, vekt, støy, utslipp og drivstoffreduksjon.
Les også: Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS
Startet i 2000
Flexsys har jobbet med den patenterte Flexfoil-teknologien i snart 15 år og hevder selv at ettermontering av vingesystemet vil kunne gi drivstoffreduksjoner rundt 3-5 prosent og hele 8-12 prosent på et nytt flydesign.
Selskapet mener dessuten at støyen under landing kan reduserers med 40 prosent.
Les også:
Se Boeing-pilotene leke seg med den nye Dreamlineren