Volkswagen har lansert en elektrisk utgave av varebilen Crafter, kalt e-Crafter.
Dette er en stor varebil, med lastekapasitet på inntil 1,7 tonn, med rekkevidde på over 200 kilometer besørget av et batteri med kapasitet på 43 kilowattimer.
Lasterommet har et volum på 11,3 kubikkmeter, og maksimal høyde på 1,96 meter, og lengde på 4,88 meter.
Dette er de samme målene som for Crafter med forbrenningsmotor. Dermed skal den ha samme egenskaper.
Bilen ble vist frem under nyttekjøretøymessen i Hannover denne uken, og presenteres som en løsning for varelevering i bysentrum.
Begrensninger
Bilen har imidlertid sine begrensninger. Toppfarten er begrenset til 80 kilometer i timen, batteriet kan hurtiglades, men med en makseffekt på 40 kilowatt. Det gir en oppladingstid til 80 prosent på 45 minutter.
Men dette er gjerne ikke store problemer for målgruppen Volkswagen ser for seg. En 100 kilowatt motor med et dreiemoment på 290 newtonmeter bør sørge for at bilen klarer seg greit i urbane strøk.
Batteriet, som består av 312 celler, er plassert under gulvet i lasterommet. I pressemeldingene skriver Volkswagen at batteristørrelsen vil avhenge av konfigurasjon, som betyr at bilen kan fåes med annen batterikapasitet.
- Diesel og bensin skal være med oss en stund til: Slik kan motorene bli renere
Kan leveres med 400 kilometer rekkevidde
De skriver at bilen i fremtiden kan leveres med rekkevidde på inntil 400 kilometer. Dermed skal bilen i fremtiden også kunne tas i bruk til flere formål enn varelevering i bysentrum.
Når det er sagt: Volkswagen sier ingenting om hvorvidt dette er NEDC-rekkeviddetall, som i så fall vil bety at praktisk rekkevidde er kortere.
De første bilene kommer til å være levert kundene allerede neste år, ifølge pressemeldingen.
- Enkel, men avansert: Slik fungerer elbil-motoren
Designet med elektrisk drivlinje i tankene
Crafter ble introdusert i 2006, og ble bygget av Daimler på oppdrag fra Volkswagen. Den var basert på Mercedes-Benz Sprinter, og har utelukkende blitt levert med dieselmotorer.
I 2013 ble det kjent at samarbeidet mellom Daimler og Volkswagen ikke ville fornyes.
Den nye generasjonen Crafter er dermed bygget av Volkswagen selv. I utformingen av den nye designen var elektrisk drivlinje planlagt fra begynnelsen, ifølge Dr. Eckhard Scholz, styreleder i Volkswagen Commercial Vehicles.
- Les flere saker om elbil.