INDUSTRI

Volstad-skip spekkes med ny skipsteknologi

Nyutviklet Rolls-Royce-utstyr får sin debut.

Forenklet: Ergonomi og forenkling av skjermbilder og handler skal gjøre det enklere for offiserene på brua å gjøre de rette ting og ikke bli forstyrret av unødvendig informasjon på Unified Bridge.
Forenklet: Ergonomi og forenkling av skjermbilder og handler skal gjøre det enklere for offiserene på brua å gjøre de rette ting og ikke bli forstyrret av unødvendig informasjon på Unified Bridge. Bilde: Rolls-Royce
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
31. mars 2014 - 11:32

Integrert skipsbro, «Unified Bridge», og en permanent-magnet-thruster er blant nyvinningene fra Rolls-Royce som får sitt kommersielle gjennombrudd.

Utstyret skal leveres til et Subsea IMR- og konstruksjonsskip med ST-259-design fra Skipsteknisk i Ålesund.

Skipet bygges ved Tersan Shipyard i Tyrkia med levering i fjerde kvartal 2015. Kontraktssummen var på 800 millioner kroner da den ble undertegnet i juli i fjor.

Halvparten norsk

Rederiet opplyser at skipet får godt og vel 50 prosent norskprodusert utstyr.

Rolls-Royce opplyser at deres kontrakt er på 135 millioner kroner.

I tillegg til den integrerte broløsningen og thrusteren, skal Rolls-Royce levere azimut-thrustere, motorer, dynamisk posisjonering, automasjon, navigasjon, tavler, skap og elektromotorer.

Les også: Norge var først ut med gassdrevne taubåter. Nå blir Kina neste

Skipsteknisk i Ålesund har designet et subsea IMR konstruksjonsskip med betegnelsen ST-259 for Volstad Shipping. Fartøyet blir 128 meter lagt, 25 meter bredt og har lugarplasss til 120. Det er forbredt for Arktis med høy isklasse, oppvarming og avisingssystem, ROV-moonpool og har i tilleg en 300 tonns kran.
Skipsteknisk i Ålesund har designet et subsea IMR konstruksjonsskip med betegnelsen ST-259 for Volstad Shipping. Fartøyet blir 128 meter lagt, 25 meter bredt og har lugarplasss til 120. Det er forbredt for Arktis med høy isklasse, oppvarming og avisingssystem, ROV-moonpool og har i tilleg en 300 tonns kran.

Arktis-forberedt

Skipet får DP3 med trippel redundant propulsjonssystem. Det 128 meter lange og 25 meter brede skipet med 120 lugarplasser, får betegnelsen «Arctic».

Det vil si at det er forberedt for oppdrag i arktiske farvann med høy isklasse, avisingsanlegg, moonpool (brønn) for ROV-er. Fartøyet utstyres med en 300 tonns kran.

– Volstad Shipping vil få et fartøy som er nyskapende fra kontrollsenteret på toppen med Unified Bridge, ned til den aller nyeste thruster-teknologien under vannlinjen. Vårt offshoreteam har jobbet tett med rederiet og designselskapet for å utvikle de innovative funksjonene i dette fartøyet, sier Olav Haug Vikebakk, salgssjef i Rolls-Royce Marine.

Les også: Japan har en av verdens største flåter. Nå ser de til Norge for maritim teknologi

Færre slitasjedeler

Leveransen av en permanent magnet tunnel-thrustere (PM-TT) er den første kommersielle kontrakten for den nye thrustertypen.

Ifølge Rolls-Royce bygger teknologien på en helt ny tilnærming til thruster-design og motorintegrering og skal være en kompakt løsning som oppfyller de strengeste kravene til ytelse, støy og vibrasjoner.

TT-PM har få roterende deler. Motoren er en integrert del av propellhuset. Propellen roterer på kulelagerring og støttet opp av en aksling festet på bærestag. Utforming av stag og støtteaksling hjelper til å utnytte energi fra virvelstrømmen til propellen.

Unified Bridge er allerde bestilt av Simon Møkster til et forsyningsskip iunder bygging ved Atilleros Gondan i Spania. Broløsningen skal forenkle hverdagen for skipsfører og offiserer med færre skjermbilder og hendler å forholde seg til.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Prototypen av broløsningen har siden 2012 vært i bruk på  Offshore Simulator Centre (OSC)  i Ålesund.

KonkurrentRolls-Royce-versjon: Permanentmagnetmotoren sitter rundt propellen, som roterer på kulelager, støttet opp av en aksling.
KonkurrentRolls-Royce-versjon: Permanentmagnetmotoren sitter rundt propellen, som roterer på kulelager, støttet opp av en aksling.

Konkurrent

Propellprodusenten Brunvoll har også utviklet en thruster med permanentmagnetmotor, men utnytter prinsippet på en annen måte.

Deres system kalles RDM – rim driven thruster -  og er i samarbeid med Inpower allerede installert på ferja M/F Eiksund.

Les også:

Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet

Vard planlegger kjempeskip for Solstad

Offshoreskipenes far får hederspris  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.