Integrert skipsbro, «Unified Bridge», og en permanent-magnet-thruster er blant nyvinningene fra Rolls-Royce som får sitt kommersielle gjennombrudd.
Utstyret skal leveres til et Subsea IMR- og konstruksjonsskip med ST-259-design fra Skipsteknisk i Ålesund.
Skipet bygges ved Tersan Shipyard i Tyrkia med levering i fjerde kvartal 2015. Kontraktssummen var på 800 millioner kroner da den ble undertegnet i juli i fjor.
Halvparten norsk
Rederiet opplyser at skipet får godt og vel 50 prosent norskprodusert utstyr.
Rolls-Royce opplyser at deres kontrakt er på 135 millioner kroner.
I tillegg til den integrerte broløsningen og thrusteren, skal Rolls-Royce levere azimut-thrustere, motorer, dynamisk posisjonering, automasjon, navigasjon, tavler, skap og elektromotorer.
Les også: Norge var først ut med gassdrevne taubåter. Nå blir Kina neste
Arktis-forberedt
Skipet får DP3 med trippel redundant propulsjonssystem. Det 128 meter lange og 25 meter brede skipet med 120 lugarplasser, får betegnelsen «Arctic».
Det vil si at det er forberedt for oppdrag i arktiske farvann med høy isklasse, avisingsanlegg, moonpool (brønn) for ROV-er. Fartøyet utstyres med en 300 tonns kran.
– Volstad Shipping vil få et fartøy som er nyskapende fra kontrollsenteret på toppen med Unified Bridge, ned til den aller nyeste thruster-teknologien under vannlinjen. Vårt offshoreteam har jobbet tett med rederiet og designselskapet for å utvikle de innovative funksjonene i dette fartøyet, sier Olav Haug Vikebakk, salgssjef i Rolls-Royce Marine.
Les også: Japan har en av verdens største flåter. Nå ser de til Norge for maritim teknologi
Færre slitasjedeler
Leveransen av en permanent magnet tunnel-thrustere (PM-TT) er den første kommersielle kontrakten for den nye thrustertypen.
Ifølge Rolls-Royce bygger teknologien på en helt ny tilnærming til thruster-design og motorintegrering og skal være en kompakt løsning som oppfyller de strengeste kravene til ytelse, støy og vibrasjoner.
TT-PM har få roterende deler. Motoren er en integrert del av propellhuset. Propellen roterer på kulelagerring og støttet opp av en aksling festet på bærestag. Utforming av stag og støtteaksling hjelper til å utnytte energi fra virvelstrømmen til propellen.
Unified Bridge er allerde bestilt av Simon Møkster til et forsyningsskip iunder bygging ved Atilleros Gondan i Spania. Broløsningen skal forenkle hverdagen for skipsfører og offiserer med færre skjermbilder og hendler å forholde seg til.
Prototypen av broløsningen har siden 2012 vært i bruk på Offshore Simulator Centre (OSC) i Ålesund.
Konkurrent
Propellprodusenten Brunvoll har også utviklet en thruster med permanentmagnetmotor, men utnytter prinsippet på en annen måte.
Deres system kalles RDM – rim driven thruster - og er i samarbeid med Inpower allerede installert på ferja M/F Eiksund.
Les også:
Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet
Vard planlegger kjempeskip for Solstad