De siste fem årene har Volvo levert rundt 1.600 hybridbusser til 21 land.
Nå lanserer svenskene hybridbusser som også kan lades.
Volvo 7900 electric hybrid vises fram for første gang på den internasjonale nyttekjøretøymessa (IAA) i Hannover den siste uka i september.
Testet i halvannet år
Siden mai 2013 har tre prototyper gått i trafikk på rute 60 i Gøteborg.
Midtveis i prosjektet meldte Volvo om positive erfaringer:
Plug-in-hybridene hadde et dieselforbruk på i underkant av 11 l/100 km, 81 prosent mindre enn en tilsvarende dieselbuss.
Den totalte energibruken, diesel og strøm, ble rapportert å være 61 prosent mindre enn en Euro 5-buss.
Den ladbare hybridbussen som skal settes i serieproduksjon, har naturlig nok har gått gjennom industrialisering og optimalisering sammenlignet med disse prototypene, forklarer Per Bengtsson som er teknisk prosjektleder for elhybriden.
De største endringene er at den nye bussen vil har en Euro 6-dieselmotor, nytt batteri fra en annen leverandør, nytt kjølesystem og nytt ladekonsept.
Les også: Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område
Sju kilometer på el
Den 12 meter langt bussen har en firesylindret 5,1 liter dieselmotor som yter 177 kW/918 Nm ved 1200-1600 omdreininger. Elmotoren har en makseffekt på 150 kW.
Ifølge faktaarket har det vannkjølte litiumionebatteriet en totalkapasitet på 19 kWh, selv om anvendbar energi er langt lavere.
– Slik det ser ut nå, blir det lagt opp til å ha batterikapasitet til opp til sju kilometer med kun eldrift, opplyser Bengtsson.
Sammenligner man med ladbare biler, høres dette lite ut. Samtidig er sentrumsrutene gjerne korte, slik at dette kan holde til en stor elektrisk andel fram til bussen hurtiglades på nytt.
Les også: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre
Batterikompromiss
Batteristørrelsen er et kompromiss mellom mange parametre. Det som taler for en stor batteripakke er rekkevidde og levetid, mens det som taler for et mindre batteri er vekt og kostnader.
– Et stort batteri koster mer og veier mer, som igjen betyr redusert passasjerkapasitet. På en annen side vil et større batteri gi muligheten til å kjøre samme strekning på elektrisitet med en mindre andel av totalkapasiteten. Ladetiden er fastsatt, mindre enn seks minutter, som fører til at vi må lade med en viss effekt som sliter mer på et lite enn et stort batteri, forklarer Bengtsson.
Volvo beregner for øvrig ikke at batteriet skal vare like lenge som resten av bussen, og legger opp til ett batteribytte i løpet av bussens levetid.
Les også: Dette blir Norges første elbusser
Nytt ladesystem
Der det på prototypene er strømavtakere på bussene som benyttes til lading ved endestasjonene, er det ingen slike bevegelige deler på de nye bussene.
Lading skal fortsatt skje automatisk, men i stedet er det en pantograf på ladestasjonen som kobler seg på bussen. Sjåføren manøvrer bussen inn til riktig posisjon og drar i håndbremsen for å starte den automatiske ladeprosessen.
Ladingen skjer med inntil 150 kW effekt og skal fullade batteriet på under seks minutter - et tidskrav som stammer fra bussoperatører.
Volvo Bussar har hittil samarbeidet med Siemens på ladeteknologi, og har nettopp inngått et nytt samarbeid om det samme med ABB.
Les også: Denne trikken er en buss
Produksjon om et år
Prosjektet i Gøteborg fortsetter i år og blir utvidet med sju hybridbusser og tre helelektriske busseri mars/april 2015. I tillegg skal det settes inn åtte busser i et tilsvarende utprøving i Stockholm i desember.
Det skal også leveres busser til Luxembourg og Hamburg, men hittil er det ingen norske operatører på ordrelista.
Selv om bussen lanseres denne måneden, starter ikke serieproduksjonen før i slutten av 2015, får Teknisk Ukeblad opplyst.
Les også:
Denne bussen har fire tonn batterier