Etter måneder med spekulasjoner er Volvo Aero nå i ferd med å bli solgt.
Ifølge Bloomberg ligger det an til at britiske GKN kjøper selskapet for i underkant av 800 millioner pund (drøyt sju milliarder kroner) i løpet av de nærmeste ukene.
– Også jeg har forstått det slik at det er en budgiver som nå har utkrystalisert seg og at vi er på oppløpssida i kjøpsprosessen. Men foreløpig er det ingenting som er offisielt, sier markedsdirektør Robert Grepperud i Volvo Aero Norge (VAN) til Teknisk Ukeblad.
Slutt med flydeler
I fjor høst offentliggjorde Volvo-sjef Olof Persson at AB Volvo ville kvitte seg med flydelproduksjonen for å konsentrere virksomheten på nyttekjøretøyer.
Det har vært mange potensielle kjøpere inne i bildet - stort sett alle de internasjonale storhetene i flyindustrien pluss flere til.
De ganske nøyaktig 520 VAN-ansatte på Kongsberg mottok beskjeden om at de var til salgs med en viss negativitet og bekymring, forteller Grepperud.
– Slike endringer skaper naturlig nok en viss usikkerhet. Men dette har snudd de siste månedene. I dag vil jeg anslå at mer enn 90 prosent av de ansatte ser fram til at salget sluttføres. Slik at vi får en avklaring og kan komme oss videre med en ny og forhåpentlig aktiv eier, sier han.
Kongsberg-sjefen: – Vi har verdens beste ingeniører
Største underleverandør
GKN Aerospace er verdens største underleverandør til flyindustrien. Selskapet har rundt 10 000 ansatte fordelt på 25 anlegg rundt om i verden.
Morselskapet, GKN Plc, er et britisk industrikonglomerat som i fjor omsatte for over 50 milliarder kroner og har 40 000 ansatte.
Grepperud sier at de på Kongsberg har forholdt seg til at Volvo klart uttrykte at de ville selge til en kjøper som er i bransjen med ambisjon om å videreutvikle selskapet.
Volvo inn i 1998
Volvo Aero Norge ble stiftet som Norsk Jetmotor AS i 1987 - utskilt fra daværende Kongsberg Våpenfabrikk. Svenskene overtok eierskapet drøyt ti år senere.
Virksomheten ble tuftet på å produsere for F100-motoren til F-16, men leverer i dag komponenter til en rekke andre militære og sivile motorer.
For eksempel til F135-motoren i Norges kommende kampfly F-35, til F119-motoren i F-22, til verdens største sivile motorprogram CFM56 og til nykommeren GEnx som nettopp er levert på vingene til en B787 Dreamliner.
Nå flyr Dreamliner med GE-motorer