DETROIT: Det har neppe skjedd mange ganger før at en krasjet bil er blitt avduket på scenen på et bilshow.
Volvo valgte å bruke årets Detroit-messe til å sette fokus på elbilsikkerhet.
– Elektrifiseringen er i full gang i bilindustrien, og slike messer fylles opp av skinnende elbiler. Det er mye snakk om design, holdbarhet, ladetid og rekkevidde. Men ikke mange produsenter snakker om sikkerhetsaspektet. Det skal vi endre på, sier Volvo-sjef Stefan Jacoby.
Krasjtestet i Sverige
Bilen det er snakk om, er en tidlig prototyp på en C30 som Volvo har konvertert til elektrisk drift. Den ble krasjtestet, front mot barriere i 64 km/t, ved Volvos sikkerhetssenter i Göteborg før jul.
Både litiumionebatteriet og alle kabler var intakte etter krasjen.
Elbilen skal også testes for sidekollisjoner, påkjørsel bakfra og mot påle i høy hastighet.
– Vi gjorde hjemmeleksa vår da vi konstruerte grunnversjonen som jo er en meget sikker bil. Dermed var utgangspunktet godt. I tillegg har vi gjort en rekke kompenserende sikkerhetstiltak, både passive og aktive, sier Jan Ivarsson som er sjef ved sikkerhetssenteret.
Minst like sikker i elversjon
Den konvensjonelle varianten har toppskår, 33 poeng og fem stjerner, hos Euro NCAP. Ettersom elversjonen er på prototypstadiet er det ikke aktuelt å sende noen av de få bilene til det europeiske testorganet.
– Dersom den hadde blitt testet, ville den gjort det like bra eller bedre enn den konvensjonelle C30, sier Ivarsson til Teknisk Ukeblad.
Samtidig innrømmer han at det er en utfordring å sørge for at elversjonen er like sikker som den som kjører på bensin eller diesel.
Redesignede strukturer
– Punkt én er at den konvensjonelle bilen jo har en forbrenningsmotor under panseret som absorberer mye av kraften ved en frontkollisjon. Vi har konstruert en ny og forsterket struktur foran for å kompensere for dette.
Når det gjelder selve batteripakken og tilhørende kraftelektronikk, tar dette større plass enn drivstofftanken. Nok en utfordring.
– Også her har vi måttet redesignet mye av strukturen for å sørge for at deformasjonssonene ikke går inn i batterikassa, forklarer Ivarsson.
Batteristyringssystemet er koblet til det samme kollisjonsadvarselsystemet som airbager og beltestrammere, slik at strømkretsene brytes i løpet av 50 millisekunder.
Mye elektrisk i 2012
Volvo strekker seg med andre ord mye lenger enn de fleste andre konverteringer som er utført de siste 15–20 årene.
– Selv om folk ønsker å kjøre en nullutslippsbil, skal ikke det bety at de må kompromisse på sikkerhet, understreker Jacoby.
Volvo benytter for øvrig batterier fra amerikanske EnerDel, av samme type som sitter i Think City.
C30 el skal nå ut diverse testprogrammer før den etter planen skal settes i produksjon neste år. Da har Volvo også varslet en ladbar hybrid, altså plug-in.
I tillegg jobber det nå kinesisk eide selskapet med hybridisering av sine nestegenerasjons motorer.