Danske Genan har presentert sine klimaanalyser overfor både den politiske ledelsen og embedsverket i Miljøverndepartementet (MD), og for Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif).
Departementet vil nå konsekvensutrede fordeler og ulemper ved den norske måten å håndtere kasserte dekk på.
Bakgrunn:
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Helhetlig vurdering
– Vi kommer til å be Klif foreta en helhetlig vurdering av miljømessige konsekvenser til bruk av dekk i alle mulige bruksområder, også når det kommer til forbrenning av dekk i sementproduksjon og til bruk som konstruksjonsmaterialer på fyllinger, sier Mona Aarhus, avdelingsdirektør i seksjon for kjemikalier og avfall i Miljøverndepartementet.
– Er det aktuelt å stille krav til at en viss andel av kasserte dekk skal resirkuleres?
– Avhengig av hva konklusjonen er, vil vi trolig be Klif å vurdere om det er behov for å gjøre noe med regelverket, sier Aarhus.
Miljøgifter
Seksjonssjef i Klif, Kari Aa, presiserer at det ikke er noen automatikk i at et tiltak som kutter klimautslipp er bra for miljøet.
– Gjenvinning er gunstig, men ikke for enhver pris. Tiltak som kan være gunstig klimamessig, kan være lite gunstige når det kommer til miljøgiftproblematikken.
– Er du enig med Genan i at den norske måten å håndtere dekk på er avleggs?
– Det kan jeg ikke si noe om før vi har fått gjennomført utredningen. Vi må på bakgrunn av den vurdere det er behov for å legge om rutiner, sier Aa.