Forsvarets logistikkorganisasjon, kalt FLO, skal møte hvert enkelt av de utenlandske skipsverftene i februar.
Disse ble i september i fjor bedt om å utarbeide et såkalt beslutningsgrunnlag for morgendagens ubåter. Møtene i neste måned skal drøfte mulig bygging av nye undervannsbåter til Sjøforsvaret til erstatning for de nåværende seks norske ubåtene av Ula-klassen, melder Forsvarsdepartementet.
Verftene som kommer til Norge er DCNS fra Frankrike, Fincantieri fra Italia, Navantia fra Spania, Daewoo Shipbuilding & Marine Engeneering i Sør-Korea og Thyssen Krupp Marine System fra Tyskland som også representerer Kockums i Sverige og det tyske verftet HDW.
De fem kandidatene ble bedt om å utarbeide en dokumentasjon om sine framtidige ubåtprosjekter til eventuell bruk i den norske marinen.
Det er denne markedsundersøkelsen Forsvaret mottok ved årsskiftet. Nå skal verftene presentere og utdype sine svar.
Les også:
Oversikt i høst
I det neste halve året skal svarene og dokumentasjonen bli nøye gjennomgått og analysert. Så skal Forsvarsdepartementet utarbeide en grundig oversikt over kostnader, ytelse, produksjonstid og andre viktige opplysninger knyttet til en anskaffelse av nye undervannsbåter.
Forsvarsdepartementet understreker at informasjonen de har mottatt bare er én del av flere i prosessen med et beslutningsvedtak om kjøp eller ikke. Det er også aktuelt å forlenge levetiden for de nåværende Ula-ubåtene når disse når slutten på sin tekniske levealder etter 2020.
Les også: Denne båten kan dykke 50 meter
Andre nasjoner
Samtidig med vurderingene undersøkes også mulighetene for å få til samarbeid med andre nasjoner. Dette kan gi store besparelser og synergier. Derfor er flernasjonalt samarbeid en sentral del av utredningsarbeidet.
For de seks nåværende Ula-ubåtene i Sjøforsvaret vil det i tiden framover bli foretatt omfattende utredninger om mulig levetidsforlengelse. Deretter skal eksperter vurdere dette opp mot nyanskaffelser.
Konklusjonen på alternativene skal foretas av regjeringen før deres innstilling legges fram for Stortinget. Regjeringen vil foreta sin utredning i 2014, mens de folkevalgte skal si sitt i 2017.
Et kjøp av nye norske undervannsbåter vil bli det nest største innkjøp av forsvarsmateriell her i landet, etter den planlagte ordren på 61 milliarder kroner for 48 nye kampfly av typen Lockheed Martin F-35 Lightning II. Seks nye ubåter anslås å koste minst 30 milliarder kroner.
Prisen for en ny oppgradering av Ula-båtene om ti år er ikke klar. Den moderniseringen vil komme på toppen av et større vedlikeholdsprosjekt til flere milliarder kroner, som for tiden pågår for den norske ubåtflåten. Dette arbeidet har til hensikt å holde båtene, som ble bygget av Thyssen-verftet i Tyskland fra 1989 til 1992, i drift inntil 2020 og kanskje til 2025.
Les også: Norske studenter utviklet undervannsfallskjerm
Politisk støtte
Dersom Regjeringen og Stortinget bestemmer seg for ytterligere forlengelse av Ula-klassens operative levetid, er planen å holde flåten i drift fram til 2040. Ubåtene vil da være nær 50 år gamle.
På Stortinget er det for tiden bred politisk oppslutning om å opprettholde ubåter i norsk sjømilitær tjeneste. Dette opplyser første nestleder Svein Roald Hansen (Ap) i utenriks- og forsvarskomiteen til Teknisk Ukeblad.
Under et seminar om sjømakt i Ulvik i Hardanger viste han til at båtene under vann er vanskelige å oppdage for en fiende. De har også stor betydning for etterretningsvirksomheten og overvåking av både kystfarvann og havområder – ikke minst i nordområdene.
Også Høyre går inn for å opprettholde ubåtflåten som en viktig del av Sjøforsvaret i framtiden. Partiet reserverer seg imidlertid noe fra Arbeiderpartiets syn på saken.
Les også: Russland bruker hemmelig ubåt i jakten på ressurser i nord
Levetidsforlengelse
Stortingsrepresentant Lars Myraune som er medlem av Høyres forsvar- og sikkerhetspolitiske utvalg sier at partiet vurderer å prioritere levetidsforlengelse av de nåværende seks Ula-båtene dersom ikke personalsituasjonen i Sjøforsvaret bedrer seg i årene framover.
Han sier at den stadige mangelen på folk til å bemanne store deler av marinens flåte, gjør det nødvendig å vurdere nyinvestering eller oppgradering av de nåværende ubåtene som vil være over 30 år gamle i første del av 2020-årene.
– Det har liten hensikt å kjøpe nye undervannsbåter til rundt 30 milliarder kroner dersom fartøyene blir liggende ved kai ved Sjøforsvarets hovedbase på Haakonsvern ved Bergen på grunn av den vanskelige bemanningssituasjonen Sjøforsvaret strir med, sier Lars Myraune fra Høyre.
Les også:
Professor kjøpte motorsag for å sage på 2000 meters dyp
Norge vurderer disse ubåtprodusentene