Under ONS lanserer Wärtsilä det norskutviklete Low Loss Hybrid-systemet (LLH).
Ved å benytte batteriteknologi og eventuelt også brenselcelle med et gass-elektrisk eller diesel-elektrisk framdriftssystem, kan drivstoffkostnader og utslipp reduseres betydelig.
Wärtsilä mener et offshorefartøy kan få ned drivstofforbruket med 15 prosent.
Wärtsilä mener at LLH er egnet for bruk i både offshorefartøy, slepebåter, ferger og kystfartøy. De kan også bygge om eksisterende skip til hybriddrift.
Det gjøres nå med den diesel-elektriske fergen Folgefonn, som skal være klar til ordinær drift igjen i november. Den skal trafikkere Stord-Tysnes med 10-minutters overfart og lading ved kai.
Testet i virkeligheten
På Eidesvik-skipet Viking Lady, som går på LNG og har dual fuel-motorer, har Wärtsilä installert batteripakke fra Corvus Energy som skal ta topplaster og balansere kraftbehovet.
Det kommer i tillegg til en test-brenselcelle på 330 kW, som ble installert da Viking Lady ble bygget i 2009.
Erfaringene er lovende. Det er imidlertid batteriteknologien med kontroll- og styringssystem som nå er klar for markedet.
Les også: Disse tre kjemper om å bli «årets skip»
Vekket interesse
Teknisk direktør Ingve Sørfonn i Wärtsilä Norway sier at teknologien nå er moden.
– Verktøykassen har vi. Det er stor interesse for LLH og vi diskuterer med flere aktuelle offshorerederier, sier Sørfonn.
Sørfonn tror imidlertid at det tar tid før brenselcelle blir kommersielt attraktivt.
– Det er for dyrt, etterspørselen er så lav at prisen foreløpig blir for høy, sier han til Teknisk Ukeblad.
Lab og "live"
Wärtsilä åpnet i april et nytt test- og forskningssenter på Stord der hybridteknologien er sentral.
Der har ingeniørene fått testet og jobbet med hybridteknologien parallelt med aktiv bruk på Viking Lady.
Et omfattende testprogram er gjennomført på skipet mens det har vært i full drift, under ulike værforhold og ulike operasjoner.
Driftstestene bekreftet en drivstoffbesparelse på 15 prosent.
Ifølge Wärtsilä vil slike besparelser gi en estimert nedbetalingstid på systemet på mindre enn fire år.
Utslippsreduksjonen var også betydelig, og lokale utslipp i havn kan praktisk talt elimineres.
Les også: Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler
Styrer kraften
Hjertet i LLH er kontrollsystemet. LLH er integrert med kraftelektronikksystemet og de konvensjonelle kraftstyringssystemene.
Systemet benytter ulike kraftkilder i kombinasjon med energilagringsenheter (batterier) for at skip skal oppnå optimalt drivstofforbruk.
Det er spesielt aktuelt under DP-operasjoner og når skipet ligger ved kai og ikke har samme kraftbehov. Da kan kraftbehovet dekkes av batteriene eller en kombinasjon av brenselceller og batteri.
68 batterier
På Viking Lady er det installert en batteripakke med kapasitet på 442 kWh, bestående av 68 batterier, hver med kapasitet på 6,5 kWh.
Partnere er Eidesvik Offshore; Wärtsilä, Corvus Energy og DNV GL.
Les også:
– En hybridbil kan trenge ti år på å betale seg. På et skip er investeringen ofte tjent inn på to år
Dette har folk prøvd å få til i 150 år