LILLESTRØM: Teknisk Ukeblad møter Bjørn Rosengren på Wärtsiläs stand på Varemessen.
Den svenske konsernsjefen i finske Wärtsilä, Bjørn Rosengren, tok seg tid til å prøve en virtuell berg-og-dalbane-tur på Nor-Shipping tirsdag. TU inviteres til å «sitte på». Med Oculus Rift-briller blir det en stillesittende heisatur rundt et gasskip designet av Wärtsilä.
– Heftig og kult, sier Rosengren.
Ett minutt etter sitter vi på tomannshånd. Rosengren svarer høflig og oppriktig på spørsmål om markedsnedgang og strategier. Han virker litt utålmodig. Det er noe han absolutt ikke klan vente med.
Les også: Kranene på skipet skal generere strøm når lasten senkes
Ny tidsalder
– Vi avdekker en verdensnyhet her i Oslo i dag! Vi begynner en ny tidsalder. Dette er verdens første motor som er digitalt utviklet. Vi har begynt helt på scratch og tenkt helt løsrevet fra alt vi har gjort tidligere, sier konsernsjefen begeistret.
Modellen har fått navnet W31.
– De siste års innovasjoner er stort sett snakk om å endre på eksisterende motorer. Det er noe helt annet vi nå har gjort, sier Rosengren og lener seg over bordet. Han blir mer og mer ivrig.
– Vi modellerte først en sylinder digitalt, bygget opp rundt den og testet enkeltkomponenter i laboratoriet. Først da vi var helt fornøyd, utvidet vi med en og en sylinder til vi hadde en ferdig motor vi kunne begynne å teste. Det har vi gjort i to år. Dette er den første modulariserte skipsmotoren, sier han begeistret.
Tull, mener norsk rederi: Studie hevdet skip er blitt mindre energieffektive på 25 år. – Tull, mener norsk rederi
Gass eller diesel
Det er også den mest fleksible. Samme motor er utgangspunkt for å kunne gå på alle typer drivstoff. W31 leveres enten som ren diesel, som dual fuel (DF, gass med diesel som pilottenning), eller gassmotor. Effektområdet er fra 4,2 til 9,8 MW og kan erstatte 32 og 34-motorene på sikt.
Motoren kan leveres med 8V, 10V, 12V, 14V eller 16V sylinderkonfigurasjoner. Ifølge Wärtsilä er motoren forsynt med de nyeste teknologiene for innsprøytning av drivstoff, motorstyring og ladeluft.
Har ventet på påbud siden 1994: Har ventet på påbud siden 1994 - nå skal salget av disse endelig ta av
Offisiell verdensrekord
– Virkningsgraden er også forbløffende. Som ren dieselmotor er vi oppe i litt over 50 prosent, sier Rosengren med begeistring.
– Dieselmotoren kan gå på alt fra bunkers til destillater. Som dieselmotor har den et så lavt forbruk som 165g/kWh, sier Rosengren.
Forbruket er så lavt at Wärtsilä 26. mai klarte å få det godkjent som verdensrekord for firetaktsmotorer og en plass i Guinness World Record.
– Motoren kan brukes i mekaniske installasjoner, til å produsere elektrisitet kraft når den er koblet sammen med en generator, i hybridanlegg, i større installasjoner, eller som en hjelpemotor, opplyser selskapet.
BOA Offshore blir første kunde. Rederiet har bestilt et nytt ankerhåndteringsfartøy fra Noryards, med verftets egen design.
Se kartet: Her seiler 100.000 skip
Genialt!
Ettersom motoren er modulbasert, er det raskt og enkelt å endre en dieselmotor til dual fuel, eller gjøre om til ren gassmotor.
– Gassmotor med tennplugger er først og fremst for kraftverksmarkedet. Diesel- og DF-motorene er ideelle for offshoremarkedet, sier Rosengren.
Forskningssjef for maritime energisystemer i Marintek, Anders Valland, er også på Nor-Shipping. Han har ikke fått satt seg inn i Wärtsiläs motor, men synes modulbasert oppbygging virker veldig fornuftig ut.
– Det høres genialt ut med strømlinjeforming og moduler. Det er smart både produksjonsmessig og med tanke på kunden, de som skal vedlikeholde og drive service, sier Valland til TU.
Les også: Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet
Følger trender
På mandag pekte DNV GL ut to trender: Hybride løsninger og digitalisering. Rosengren er enig.
– Det er over 200 sensorer i hver motor. Vi kan overvåke og monitorere kundens motorer og planlegge service og vedlikehold, eller vi kan gi råd om mer optimal drift. Vi er tilbyr «lifecycle management». Vi vil at våre motorer skal leve så lenge som mujlig, sier Rosengren.
Han er opptatt av service og vedlikehold. Wärtsilä har ifølge Rosengren tapt «uhyggelig mye penger» på to-taktsmotorer. Desto mer er det å tjene på service.
Batterier på skip: Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei
Service
– 60 prosent av inntektene våre stammer fra service, enten det er motorer til kraftverk eller skip, sier Rosengren.
I fjor hadde konsernet en omsetning på 4.779 millioner euro (ca. 41,5 milliarder kroner). Service sto for 1.939 milliarder euro (ca. 16,8 milliarder kroner), skipsmotorer og skipsutstyr 1.702 milliarder euro (ca. 14,7 milliarder kroner) og motorer for kraftverk 1,138 milliarder euro (ca. 9,88 milliarder kroner).
Nå har Wärtsilä og et kinesisk selskap dannet et joint venture som har overtatt design og skal bygge motorer videre. Wärtsilä beholder 30 prosent av aksjene og skal ha alt serviceansvar. De kinesiske eierne bygger store skip som behøver store to-taktsmotorer. MAN er den eneste konkurrenten.
– Verden trenger minst to leverandører, ellers stopper utviklingen, sier Rosengren.
Les også: Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe
Systemløsninger
Wärtsilä skal fortsette utviklingen som en system- og løsningsleverandør.
– Vi vil levere hele løsninger, fra motorer og framdriftssystemer til automasjon, elektro og miljøsystemer, sier Rosengren.
Han er svært fornøyd med kjøpet av britiske Hamworthy, som brakte inn både norsk gasskompetanse og scrubbere for å vaske eksos, og systemer for ballastvannshåndtering (ballast water treatment systems).
Nå har selskapet også kjøpt opp det tyskbaserte L-3 Marine Systems International. Dermed kompletteres Wärtsilä med et solid spekter innen automasjon, navigasjon og elektro. L-3 MSI mange kjente produktmerker, blant dem SAM Electronics, Valmarine, Lyngsø Marine, Dynamic Positioning & Control Systems, Jovyatlas Euroatlas, ELAC Nautik, FUNA og APSS.
Les også: Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge
Tre satsinger
På spørsmål om hvor Wärtsilä er om fem år, er det ikke konkrete framtidsvyer Rosengren presenterer. Han svarer heller at strategien ligger fast og viser til hvordan selskapet har vokst de siste fem år.
– Fram til i dag har vi vokst, til tross for tøffe markedsforhold. Nå er deler av offshore og skipsbygging rammet. Kundene vil spare drivstoff. Det er hele tiden fokus på miljø og energieffektivisering. Det har vi lyktes med og vil fortsette å ha fokus på, sier han.
De tre områder han peker på for framtida er å jobbe videre med energieffektivisering, LNG som drivstoff og miljøprodukter som integrert i de andre produktene.
Autonome skip: Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord