Den finske motorprodusenten Wärtsilä leverer ikke bare dual fuel-motorer, men også systemene som får den nedkjølte, flytende gassen om bord, lagret den og varmet den opp før innsprøyting i motorene.
I 2010 ble dette gasshåndterings- og lagringssystemet, kalt LNGPac, lansert. I 2012 kjøpte Wärtsilä opp Hamworthy i Norge med deres gassekspertise.
Den har nå spilt en viktig rolle i utviklingen av en ny generasjon gasshåndteringssystem, både LNGPac og gass-ventilsystemet (Wärtsilä Gas Valve Unit). Det er imildertid Wärtsiläs kontor i Wasa som har stått for designen.
ONS-lansering
Den nye LNGPac og ny GVU presenteres på ONS i Stavanger i dag. I september blir SMM i Hamburg arena for ny presentasjon.
Systemene er så ferske at Wärtsilä ikke har rukket å få det presentert for aktuelle kunder før nå.
Hittil er 20 enheter LNGPac installert eller under bestilling. Systemet inkluderer bunkringsstasjon, LNG-tank og tilkoblingsrom til tanken som inkluderer prosessutstyr, oppvarmingsløsning, samt styrings- og overvåkingssystem.
Wärtsilä mener at pakkeløsningen gjør det lettere skipsredere å velge LNG som drivstoff i skip.
Selskapet hevder at det nye systemet gjør valget av LNG enda enklere.
Les også: LNG-produsentene dypt uenige om totaktsmotorer
Enklere
Det nye systemet har færre bevegelige deler, som betyr mindre vedlikehold. Mer kompakt design og økt grad av komponentintegrering, betyr at installeringen kan utføres raskere ved verftet, ifølge Wärtsilä.
Oppvarmingsløsningen, som brukes til å fordampe og trykklette LNG og til å gi motoren riktig gasstemperatur, har blitt fjernet. Det samme har pumpene.
Det nye systemet bruker motorens kjølevann direkte, noe som resulterer i færre grensesnitt og mindre installasjonsarbeid for verftet. Ved å eliminere elektriske konsumenter, gjør Wärtsilä fartøyet enda mer miljøvennlig.
Gratis kjøling
En lignende forbedring er gjort på Wärtsiläs Cold Recovery-løsning, som muliggjør at den kalde energien fra den nedkjølte gassen kan brukes av skipets HVAC-system.
I det nye Cold Recovery-systemet knytter Wärtsilä skipets HVAC (eller andre kjølesystemer) direkte til tankkoblingsrommet, noe som betyr at en komplett krets bestående av varmevekslere, ventiler og pumper fjernes.
Les også: Wärtsilä klar for å kommersialisere sjøens «Prius-teknologi»
Gassventiler
Wärtsiläs GVU er en modul som ligger mellom LNG-lagringssystemet og dual-fuel motoren. Den blir brukt til å regulere gasstrykket og sørge for en sikker frakobling av gass-systemet dersom det er nødvendig.
Ved å kombinere LNGPac – systemet og GVU i ett enkelt, integrert system, spares mye plass. Ifølge Wärtsilä er dette en enkel "plug and play"-løsning som redusere både installasjonstid og kostnader for verftet.
Wärtsilä skriver i en pressemelding at det har blitt brukt nye, innovative løsninger i nesten alle aspekter av det kompakte gassystemet. Dette inkluderer integrert luftsluse og kontrollskap, en kompakt bunkringsstasjon, en lukket eller integrert gassventil og maksimalt LNG-lagringsvolum.
Rolls-Royce-pakker
Norske Rolls-Royce leverer også gassmotorer og gasshåndteringssytemer, men syr sammen utstyr fra ulike leverandører.
– Vi setter sammen alt og har hele kontroll- og automasjonssystemer, men bruker ulike leverandører på tanker og andre komponenter, sier salgssjef Finn Arne Rognstad i Rolls-Royce Marine.
Han ser ikke det som avgjørende å levere komplette pakker slik Wärtsilä legger opp til.
– Vi har klare spesifikasjoner vi gir til våre leverandører og får det vi ber om. Vi har veldig gode erfaringer, sier han.
Les også: Disse tre kjemper om å bli «årets skip»
Ren gass
I motsetning til Wärtsilä som har Dual Fuel (DF)-motorer, leverer Rolls-Royce fra Bergen rene gassmotorer, Pure Gas. Det vil si at de ikke trenger en dose diesel for å antenne gassen, men har tennplugger.
– Det er enorm interesse for gassmotorer for tiden. Det har kanskje tatt noe lengre tid å få LNG-motorer som et alternativ, men nå er det mange flere forespørsler, sier Rognstad.
USA på banen
I USA er markedet i ferd med å få opp øynene for gassmotorer. Det er to klare årsaker til det: Skifergassrevolusjonen gjør at LNG blir et billig drivstoff.
I tillegg kommer krav i 2015 om maks 0,1 prosent svovel i drivstoff innen for ECA-området, som omfatter amerikanske farvann. NOx-utslipp er også mye mer i fokus i USA, der de tar helsetrusselen fra lokal forurensning fra skip mer på alvor enn mange andre land.
– Mer og mer infrastruktur for LNG-bunkring kommer også på plass. Alle faktorene bidrar positivt, sier Rognstad til Teknisk Ukeblad.
Les også:
Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg