Når Yme-plattformen skal fjernes til sommeren, er det Allseas gigantskip Pieter Schelte som skal stå for fjerningen.
Fartøyet er 382 meter langt, 124 meter bredt og skal kunne kutte Ymes bein og løfte installasjonen. Løftet skal ta rundt åtte sekunder.
Les også: Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge
– Beksvart historie
Men det har vært kontroverser rundt fartøyet: Navnevalget har ikke falt i smak hos alle.
Skipet er nemlig oppkalt etter SS-soldaten Pieter Schelte Heerema – som er faren til Allseas-gründer Edwin Heerema.
– Pieter Schelte Heerema var kjent som maritim ingeniør. Han ble dømt for sin tjeneste for SS, ifølge nettsiden USA Today, som er én av flere medier som har omtalt saken.
Ifølge nyhetsnettsiden ble navnevalget tilbake i 2008 gjenstand for en stor debatt i Nederland og hos jødiske grupperinger.
– For mennesker som kjenner hans beksvarte historie, burde ikke dette skipet bli oppkalt etter ham. Ikke nå. Ikke noen gang, uttalte Ronny Naftaniel, direktør i CIDI, en organisasjon som overvåker antisemittisme i Nederland.
Les også: Kuwaitisk selskap etablerte seg i Norge - fikk Yme med på kjøpet
–Skiftet side
Ifølge USA Today-artikkelen hadde Naftaniel til en viss grad forståelse for ønsket om at Edwin Heerema ville hedre sin far. Han mente dog at navnevalget fortsatt var usmakelig og uetisk.
Allseas og Edwin Heerema skal ha avvist kritikken.
– Pieter Schelte Heerema var meget anerkjent i industrien gjennom hans liv og selskapene som kommer fra hans arv har et utmerket navn i offshoreindustrien, uttalte pressetalsmann for Allseas Jeroen Hagelstein.
Han forklarte også at Pieter Schelte Heerema gikk på lag med nazistene i opposisjon mot kommunister, ikke på grunn hans entusiasme for nasjonalsosialisme, og at han skiftet side i 1943.
Les også: Analytiker: Nye Yme kan gå i balanse på 35 dollar fatet
Ble mangemillionær
Hagelstein har også sagt at Heerema ble dømt, men sluppet fri etter kort tid etter krigen.
Ifølge USA Today-artikkelen stemmer dette, og selv om han ble dømt til tre års fengsel, ble han raskt sluppet fri på grunn av hans «meget viktige» bidrag til motstandsbevegelsen.
I etterkant av løslatelsen dro han til Venezuela. Han ble etterkrigsindustrialist, og ble blant annet kjent for viktige innovasjoner, som halvt nedsenkbare kranfartøyer til bruk i grov sjø.
Pieter Schelte skal ha blitt mangemillionær på grunn av sine industrielle nyvinninger.
Les også: Så mye koster Yme-skandalen hver nordmann
Ingen kommentar
Talisman som er operatør for Yme har ikke lyst til å kommentere navnet på fartøyet som skal fjerne plattformen.
– For oss har valget av fartøy blitt gjort utelukkende utfra tekniske og kommersielle vurderinger, sier pressetalskvinne Grethe Elise Foldnes til Teknisk Ukeblad.
Les også:
Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn
Yme har stått forlatt i over to år. Nå skal 100 mann klargjøre skrotingen
Sender Yme-regning på 8 milliarder til forsikrings-selskapene