OLJE OG GASS

– Yme hadde en mangelliste med 20000 punkter

Men fikk likevel dra til havs.

TOM: Allerede ved verftet ble det oppdaget feil og mangler. Nå står Yme som en spøkelsesplattform ute i Nordsjøen.
TOM: Allerede ved verftet ble det oppdaget feil og mangler. Nå står Yme som en spøkelsesplattform ute i Nordsjøen. Bilde: Lars Aabø
20. sep. 2012 - 06:59
Vis mer

Siden byggingen av Yme-plattformen startet ved verftet i Abu Dhabi i 2007, har prosjektet vært hjemsøkt av problemer.

Både Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet fikk en rekke tips om at plattformen var full av feil og mangler.

HMS-ansvarlig i fagforbundet Safe, Roy Erling Furre, er bekymret etter at både Yme-plattformen og problemriggen Scarabeo 8 har fått lov til å gå offshore før problemer var rettet.

– Yme hadde en mangelliste med over 20 000 punkter. Det var mangler med utstyr som utgjorde eksplosjonsfare, og man har i ettertid avdekket alvorlige strukturfeil. Her burde Ptil grepet inn.

Les også:

Dette har gått galt på Yme

Vet ennå ikke om Yme-plattformen tåler uvær  

Strengere myndigheter

Han sier at den siste tidens hendelser viser at det er behov for innstramminger.

– Det er mulig at det høye aktivitetsnivået i bransjen fører til lavere kvalitet og flere feil. Da er det på tide at Ptil opptrer strengere.

I juli i år valgte operatør Talisman å evakuere Yme-plattformen fordi man ikke vet om plattformen er trygg.

Det er funnet sprekker i støpen på plattformbeina, noe som kommer på toppen av tusenvis av feil med blant annet sveisesømmer, elektriske anlegg og mangler med brannvegg.

Allerede i 2008 avdekket Ptil en rekke svakheter knyttet til såkalt passiv brannbeskyttelse.

Nestleder i Safe, Roy Erling Furre (t.v., her sammen med Bjørn Asle Teige og Rune Rydningen i samme forbund) liker ikke hendelsene på sokkelen i det siste.
Nestleder i Safe, Roy Erling Furre (t.v., her sammen med Bjørn Asle Teige og Rune Rydningen i samme forbund) liker ikke hendelsene på sokkelen i det siste.

Ingen krav til samtykke

Ifølge Ptil er det ingen krav til å gi samtykke til å ta produksjonsinnretninger offshore, noe som henger sammen med den frie havretten.

Et krav om samtykke fra Ptil utløses når innretningen skal tas i bruk, enten ved innflytting i boligkvarteret eller når produksjonen starter.

Pressetalskvinne i Ptil, Inger Anda, sier at de vurderer innretningen som sikker slik den ligger.

– Vi forholder oss til situasjonen slik den er for øyeblikket, og vi er opptatt av de sikkerhetsmessige forholdene. Situasjonen nå er at ingen personer er om bord, og Talisman må bekrefte overfor oss at det er sikkerhetsmessig forsvarlig dersom de tar folk om bord plattformen. Vi har fått verifisert at brønnene er sikre dersom plattformen skulle kollapse, sier Anda.

Hun sier det foreløpig ikke er et spørsmål om hvor lenge Yme kan bli liggende evakuert.

Les også:

Disse prosjektene sprekker med 40 milliarder

– Skylden ligger i Asia  

Trenger nærmere utredning

Oljeekspert Hans Henrik Ramm mener det kunne være interessant å vurdere om myndighetene skal kunne gripe inn tidligere når prosjekter går skeis.

– Men jeg tror nok det trengs nærmere utredning før man kan trekke noen konklusjoner om man skal gjøre noe med regelverket. Inntil et prosjekt medfører risiko for sikkerhet og miljø, er det rimelig at ansvaret for kontroll ligger hos operatøren, sier Ramm.

Han sier at en sterkt mangelfull installasjon på plass trolig kan medføre risiko selv før den tas i bruk.

Men likevel er han skeptisk til om Ptil, som allerede har for knappe ressurser, bør pålegges denne ekstra belastningen.

– Selvfølgelig tar staten en meget stor del av kostnadsrisikoen, men det ligger i sakens natur med høy særskatt. Det er ikke tilrådelig å bringe staten sterkere inn i forretningsmessige disposisjoner. Vi taper når selskapene gjør noe dumt, men vinner når de gjør noe smart, og det er tross alt mye oftere.

Problemer i Barentshavet

Furre i Safe er også urolig for sikkerheten ved Scarabeo 8 som utilsiktet krenget 5,7 grader i Barentshavet. En e-post fra Sjøfartsdirektoratet sendt 20. august viser at riggen fikk samsvarsuttalelse på tross av at ballastsystemet ikke var i henhold til regelverket.

Tilsynet understreker at samsvarsuttalelse kun er en uttalelse fra Ptil som uttrykker myndighetenes tillit til at riggen kan drive innenfor regelverkets rammer.

– Det er riggeier som har ansvar for at Scarabeo 8 til enhver tid tilfredsstiller kravene i regelverket, sier pressetalsmann i Ptil, Øyvind Midttun, til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Yme kan bli totalskadd i høststorm

Sevan har Yme-løsning klar

– Koreanske leverandører mangler ingeniørkunnskap

Snorre A kan havarere i 100-årsstorm

Veritas-godkjent utstyr virker ikke

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.