Det har gått i overkant av to år siden oljeselskapet Talisman ble nødt til å evakuere Yme-plattformen i Nordsjøen.
Yme har vært en langvarig saga og er det første feltet i Nordsjøen som har blitt bygget ut på nytt etter at det har blitt nedstengt.
Men den nye utbyggingen gikk ikke etter planen, og plattformen som ble bygget i Abu Dhabi har vist seg å være fullstendig ubrukelig. Opprinnelig skulle prosjektet ha kostet 4,9 milliarder.
Nå er prislappen oppe i om lag 14 milliarder, uten at plattformen kan tas i bruk.
Video: Se hvordan Yme-plattformen svaier
Skal få plattformen trygg
Talisman er nå i gang med å forberede skroting av plattformen. Tidligere i høst ble plattformen bemannet igjen.
Ifølge pressetalskvinne Grethe Foldnes i Talisman er det for øyeblikket et sted mellom 40 og 50 personer på plass for å gjøre plattformen klar til å møte skjebnen.
– Det blir en gradvis økning av antall personer på Yme. Det blir opp mot 70 når de er i full sving med arbeidet, pluss 30 på Maersk Giant, sier Foldnes til Teknisk Ukeblad.
Foreløpig er arbeidet som har blitt gjort, relatert til å få den oppjekkbare riggen Maersk Giant på plass.
– Nå har vi fått riggen på lokasjon, jacket den opp og etablert gangbro over til Yme. Det neste som skal gjøres er å gjøre plattformen trygg, ved å merke av der folk ikke skal gå, rengjøring og en del andre ting, forteller hun.
– Videre skal sikkerhetsutstyr og brannvern installeres og midlertidige generatorer skal settes opp.
Les også: Sender Yme-regning på 8 milliarder til forsikrings-selskapene
Akseptabelt sikkerhetsnivå
Arbeiderne som skal klargjøre plattformen er i stor grad fra Aker Solutions og bruker Maersk Giant som boligkvarter.
– Det er Aker Solutions og personell fra Talisman som er på Yme. Vi er der for å ivareta operatøransvaret, sier Foldnes.
Hun legger til at det er et relativt omfattende arbeid som skal gjøres frem til fjerningen neste sommer.
– Hovedarbeidet vil da bestå av å koble fra kabler og rør mellom brønnhodedekket og plattformen. I tillegg skal en god del utstyr fjernes som allerede er installert i plattformbeina. I tillegg skal det installeres en del utstyr i forkant av fjerningen neste år. Arbeidet er omfattende og vil vare i om lag fem-seks måneder.
Hun understreker at sikkerheten til personellet som nå jobber på Yme er ivaretatt.
– Siden evakueringen sommeren 2012 har vi brukt tiden til å gjøre analyser, tekniske vurderinger samt offshore-undersøkelser. Vi har også fylt sand i sprekker, noe som viste seg å være effektivt. Summen av dette har gjort at vi har kommet til et akseptabelt sikkerhetsnivå, sier hun.
Les også: «Nye Yme» kan bli lagt dødt
Åtte sekunders operasjon
Av hovedårsakene som gjorde at Yme ble evakuert, var funn av sprekkdannelser i groutingen som binder bena på plattformen fast til stålkassen den er plassert på.
Foldnes forsikrer at det blir gjort undersøkelser hele tiden frem mot fjerningen.
– Mens arbeidet pågår frem til fjerningen, kommer vi til å gjennomføre jevnlige inspeksjoner, sier hun.
Det er det gigantiske fartøyet Pieter Schelte som skal kutte beina på plattformen og løfte Yme av feltet.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, forventer man at denne løfteoperasjonen vil ta åtte sekunder.
Skipet har en løftekapasitet på til sammen 48.000 tonn. Samtidig veier delen av Yme som skal fjernes omtrent 13.000 tonn.
Les også:
Fyrte opp Rev for å sende Varg-gass til utlandet
Da megafunnet på Sverdrup ble gjort, hadde Talisman akkurat byttet bort sin andel
Kjempeskipet Dockwise Vanguard kan løfte 117.000 tonn. Nå vil eieren bygge enda større