I så tilfelle vil skandaleprosjektet bli ytterligere forsinket og ikke minst øke de allerede gigantiske økonomiske overskridelsene.
Oppstart var opprinnelig satt til 2011, og ingen av partnerne tør spekulere i når produksjonsstart blir.
Den 10. juli valgte Talisman å evakuere plattformen på grunn av såkalte sprekkdannelser i groutingen (betongblanding) som binder bena på plattformen fast til stålkassen den står på.
Myndighetene stiller spørsmål
Som Teknisk Ukeblad har skrevet tidligere, kan plattformen få store problemer med egensvingninger i høye bølger, og i verste tilfelle havarere i en høststorm.
Nå avventes en rapport fra DNV, som skal vurdere hvorvidt feilene på plattformen vil la seg reparere. Det er også et spørsmål om det kan repareres offshore, eller om plattformen må taues tilbake til land.
Fredag hadde Oljedirektoratet (OD) et møte med Talisman for å diskutere hvorvidt plattformen skal fjernes fra feltet.
Les også: Jobber med ny Yme-løsning
Kan ta plattformen i land
– Før vi vet utfallet av studiene fra DNV har myndighetene vist interesse for informasjon omkring de ulike retninger saken kan ta. En slik retning er å ta plattformen til land. SBM vil være den part som må ta en slik beslutning, og da som et alternativ til å fortsette utbedringen mens plattformen ligger på feltet. Det gjenstår å se hvilken vei dette går, skriver informasjonssjef i Talisman, Andreas Middelthon, i en epost.
Pressetalskvinne i OD Eldbjørg Vaage Melberg sier at det ikke ble konkludert med at plattformen skulle fjernes.
Diskuterte status
– Vi diskuterte status i prosjektet. Talisman jobber med PUD og har bestilt en del rapporter som vil komme ut over høsten, sier Vaage Melberg.
– Er det aktuelt å fjerne den, ettersom det var et tema for møtet?
– Det var en sak som kom opp i forbindelse med at de har fjernet mannskapet.
Les også: Yme kan bli skiftet ut
Ny PUD
Talisman har blitt bedt om å lage ny PUD, eller plan for utbygging og drift, for Yme-feltet, ettersom det er såpass forsinket og dyrt.
Også Petroleumstilsynet følger Yme-saken tett, og har bedt Talisman om å forelegge en plan for hvordan de skal gjennomføre reparasjonsarbeidet på plattformen.
Les også: Yme-prosjektet raser i verdi
– Det er ikke ideelt
– Denne planen vil være klar i slutten av måneden. Vi vet at det arbeides med en plan for å forsterke og reparere groutingen, som er det mest akutte. En slik reparasjon foregår offshore, og kan føre til at svingningene bli mindre og det er mindre fare at plattformen kollapser, sier tilsynsdirektør Ingvill Hagesæther Foss i Ptil.
Når den såkalte groutingen er reparert, kan Talisman og leverandør SBM starte arbeidet med å utbedre øvrige feil og mangler på plattformen.
– Hvor alvorlig er det at plattformen blir liggende ubemannet ut over høsten?
– Det er ikke en ideell situasjon, sier Hagesæther Foss.
Les også: Yme kan bli skrotet