Som Teknisk Ukeblad har skrevet tidligere, har Yme-plattformen problemer med for høy egenperiode. Det betyr at plattformen kan få store problemer med svingninger i høye bølger, og i verste tilfelle havarere.
Den 10. juli valgte Talisman å evakuere plattformen på grunn av såkalte sprekkdannelser i groutingen som binder bena på plattformen fast til stålkassen den står på.
Problemene kan føre til utmatting i bærekonstruksjonen. Mye tyder nå på at de tekniske problemene med Yme er verre enn tidligere antatt.
Les også: Jobber med ny Yme-løsning
Operatøren: – Plattformen tilfredsstiller ikke norsk regelverk
Kan svaie
Professor i konstruksjonsteknikk og materialteknologi Ove Tobias Gudmestad ved Universitetet i Stavanger (UiS) forklarer Yme-problemene slik:
– Yme er en oppjekkbar plattform som står på tre slanke ben, og nederst er bena utvidet til noen slags føtter. Disse føttene er støpt fast i en stålkasse og støpen kalles grouting. Selv om føttene er spent fast i havbunnen, er dekket for tungt og derfor vil plattformen kunne svaie mye.
Som å stå på stiletthæler
Desto tyngre vekten på plattformens dekk er, desto mer svaier den, og dette kan ha ført til sprekkene i groutingen.
– Når groutingen sprekker opp, kan man sammenligne det med å stå på stiletthæler. Plattformen svaier enda mer, og desto mer groutingen sprekker opp, jo mer svaier den. Den kan da komme i resonans med relativt store bølger. Jeg vil si at saken er enda mer kritisk enn man trodde, sier Gudmestad.
Les også: Varsler til Oljedirektoratet: Vil hugge opp Yme-plattformen
Følger opp tett
Petroleumstilsynet (Ptil) sier til Teknisk Ukeblad at de har tillit til at Yme-operatør Talisman tar de riktige beslutningene i forbindelse med problemene på plattformen.
I et møte mellom tilsynsorganet og operatør Talisman har Ptil stilt en rekke spørsmål til sikkerheten på Yme.
– Vi har satt spørsmålstegn ved hvorvidt de er forberedt på et havari i løpet av vinteren, og om det finnes muligheter for å taue til land. Vår jobb er å følge opp at Talisman driver forsvarlig, sier fagdirektør Øyvind Tuntland i Ptil.
Vil ikke gripe inn
– Når Talisman er usikker på plattformens integritet, vil konsekvensen være å fjerne mennesker fra plattformen. Vi har ikke gjort noen grundige vurderinger av de analysene som danner grunnlaget for Talismans beslutninger. Det er vår oppfatning at Talisman som operatør tenker på føre var-prinsippet og ikke ønsker å ta sjanser. Men hadde det vært motsatt, hvor operatøren tok sjanser og brukte usikre analyser, måtte vi ha grepet inn. Det er ingen ting som tyder på at det har skjedd, sier Tuntland.
Leverandør og eier av Yme-plattformen, SBM, er totalt uenige med Talisman om hvorvidt det var riktig å evakuere plattformen. Nå har SBM leid inn DNV for å utarbeide en rapport som tar for seg den strukturelle integriteten.
Les også: Krever ny Yme-plan
Rapport i august
Talisman vil ikke si noe om hvor lenge plattformen vil stå ubemannet, men sier til Teknisk Ukeblad at de avventer DNVs rapport.
Ifølge DNV vil ikke rapporten være klar før utgangen av august.
– Vi er i gang med granskningsarbeidet. Det er relativt mange komplekse tekniske beregninger som skal gjøres. Vi kan ikke si når rapporten blir ferdig, men vi snakker om i løpet av august, sier informasjonssjef Aage Enghaug i DNV.
Les også: Yme-prosjektet raser i verdi
Veritas-godkjent utstyr virker ikke
Yme-reparasjonene kraftig forsinket