Teknisk Ukeblad skriver i dag at Petroleumstilsynet har avdekket i Nordsjøen. 400 mann sprøver å fikse plattformen, men det oppdages stadig nye feil.
Tidligere har operatøren Talisman og hovedleverandøren SBM fått skylden på de stadige problemene, men nå kritiserer Ptil også partnerene Lotos Exploration, AECD og Wintershall for ikke å ha oppfylt påse-plikten. De har altså ikke involvert seg tilstrekkelig i milliardprosjektet.
Ikke offentlig
Ptil ønsker ikke å kommentere rapporten fordi den foreløpig ikke er offentlig. Men tilsynet er tydelig på at Yme-prosjektet har et kraftig søkelys på seg.
– Vi har tett oppfølging av Yme-prosjektet, både når det gjelder styring av prosjektet og arbeidet med ferdigstillelse av plattformen. Vi har fulgt, og følger, både operatøren Talisman og partnerne i prosjektet, sier Midttun til Teknisk Ukeblad.
Skulle fikses offshore
En av årsakene til de store problemene på plattformen er at Talisman og SBM bestemte seg for å installere plattformen på feltet før feilene var fikset. Og når det stadig har blitt oppdaget nye feil, samtidig som været har vært svært dårlig, har problemene eskalert kraftig.
Ifølge Midttun så ikke Petroleumstilsynet grunn til å hindre lisenshaverne å installere plattformen før feilene var rettet.
– Det er ikke et krav om å søke om å søke tillatelse for dette. Og på det tidspunktet så vi ingen grunn til å gripe inn, sier han.
Yme: Gigantsprekk i nordsjøprosjekt
Reaksjonsmuligheter
– Kan det bli aktuelt for Ptil gripe inn i dette prosjektet?
– På generelt grunnlag kan jeg si at Ptil har et sett med virkemidler som blir benyttet dersom det blir behov for det.
Ptils reaksjonsmuligheter spenner fra dialog til pålegg, nedstenging av innretninger/felt, dagbøter og utestenging fra virksomheten.
– Tilsynet bruker nødvendige virkemidler for å sikre at aktiviteten foregår i tråd med kravene i regelverket, skriver tilsynet på sine nettsider.
Les også: 100 milliarder i kostnadssprekker
400 mann offshore
Rapporten til Ptil er blant annet kritisk til at så mange personer jobber offshore med å utbedre feilene.
– De omfattende restarbeidene for å ferdigstille YME innretningen har ført til at det for tiden er om lag 400 personer som arbeider offshore med dette. RNNP (Risikonivårapporten, journ. anm,) sier følgende om risiko ved helikoptertransport: ”Helikopterrelatert risiko utgjør en stor del av den totalerisikoeksponering en arbeider på sokkelen utsettes for”, skriver Ptil.