Sintef fikk oppdraget av Talisman om å brannteste en tro kopi av en seksjon av problemplattformen.
Sintef har nå gjennomført testene, og er svært glad for hva oppdraget har ført til for Sintefs del.
Les også: Yme bestod branntest
Først i verden
Forsøkene gjorde det nødvendig å oppføre en gigantisk brannteknisk forsøksovn på tomta til Sintefs brannlaboratorium.
Den spesialutviklede testriggen er den første fullskalariggen i verden, og skal ifølge Sintef gi gode forskningsgevinster for både maritim næring og offshoreindustrien.
Les også:
Yme-partner utsetter produksjonsstart
Øker brannsikkerheten
– Bruk av riggen vil øke brannsikkerheten både på fremtidige skip og oljeplattformer. Da forespørselen fra Talisman kom, kastet vi oss rundt og snudde standard testmetoder på hodet, sier brannforsker ved Sintef, Christian Sesseng, på Sintefs nettsider.
Konvensjonelle branntester for oljebranner på offshorekonstruksjoner måler varmepåkjenning en brann på dekk vil kunne påføre tilstøtende vegger og tak.
Men Talismans behov gikk motsatt vei: Selskapet ønsket å teste dekkets brannmotstand fra etasjen under.
Snur testingen
– Den nybygde forsøksriggen gjør det mulig å verifisere motstanden mot varmeoverføring ovenfra og nedover for enhver dekkonstruksjon på skip og plattformer. Dette vil gjøre det mulig å sikre seg både mot underdimensjonering og kostnadsdrivende overdimensjonering av brannmotstanden, sier Sesseng.
Ifølge Sintef har det til nå kun vært mulig å gjennomføre ikke-realistiske testscenarier for å verifisere dekk-konstruksjoners brannmotstand nedover.
Les også:
Avdekket materialfeil på Yme-plattformen