ABB introduserer ABB Dynafin, et nytt konsept med et revolusjonerende fremdriftssystem som pløyer ny mark for effektivitet i den marine industrien. Det innovative konseptet er inspirert av bevegelsene til en hvalfinne og er et resultat av over et tiår med forskning, utvikling og testing. ABBs kombinerte omfattende erfaring og ekspertise innen den maritime industrien, sammen med innovasjonshistorie, er drivkreftene bak dette nye konseptet. ABB anslår at den første prototypen vil være tilgjengelig i 2025.
– ABB Dynafin viser hva som er mulig når marineingeniører satser på radikal innovasjon og fremgang, inspirert av samspillet mellom evolusjon og teknologi, sier Juha Koskela, divisjonspresident, ABB Marine & Ports. - Denne løsningen handler om operasjonell effektivitet og kutt av utslipp, og utnytter innovasjoner fra de skarpeste hodene innen marine- og fremdriftsteknikk. Jeg vil takke hele teamet for deres utholdenhet, motstandskraft, innovasjon og år med hardt arbeid.
Det nye fremdriftskonseptet har en elektrisk hovedmotor som driver et stort hjul som roterer med 30-80 runder per minutt. Vertikale blader, hver kontrollert av en individuell motor og kontrollsystem, strekker seg fra hjulet. Den kombinerte bevegelsen av hjulet og bladene genererer fremdrifts- og styrekrefter samtidig, noe som muliggjør banebrytende operasjonell effektivitet og presisjon for skip. Konseptet følger ABBs velprøvde designfilosofi innen marin fremdrift av girløs kraftoverføring.
En uavhengig studie av ABB Dynafin utført av OSK-ShipTech A/S av et passasjerfartøy, utstyrt med forskjellige fremdriftsløsninger, har bekreftet besparelser i energiforbruk på opptil 22 prosent sammenlignet med konvensjonell fremdriftssystemkonfigurasjon. Dette kan gi betydelige besparelser i drivstofforbruk og bidra til å unngå utslipp. Som en del av et elektrisk fremdriftssystem er konseptet også fullt kompatibelt med batteri- og brenselcelleteknologier.
Det nye fremdriftskonseptet, som i utgangspunktet er tilgjengelig i effektområdet 1–4 MW per enhet, er spesielt effektivt for mellomstore og mindre fartøyer, inkludert passasjerer- og bilferger, offshore forsyningsskip som opererer ved havvindparker og yachter. Ved å redusere vibrasjoner og støynivå, forbedrer systemet passasjerenes og mannskapets komfort. I tillegg gir fremdriftskonseptet overlegen manøvrerbarhet og posisjoneringsytelse, dvs. fartøyets kapasitet til å opprettholde ønsket posisjon og kurs.
Det nye konseptet er det siste tilskuddet til ABBs portefølje som omfatter elektriske, automatiserte og digitale teknologier. Med sin markedsledende ekspertise innen elektrisk og hybrid fremdrift, har selskapet flyttet grensene for teknologi og løftet effektivitet, ytelse og bærekraft til nye nivåer takket være over 30 års dokumentert erfaring med fremdrift med Azipod. Det nye konseptet vil utfylle eksisterende fremdriftsportefølje.
Skipsfartsnæringen bidrar til nesten 3 prosent av globale klimagassutslippene årlig. Hvis den var et land, ville den vært den sjette største utslippskilden. Men siden omtrent 90 prosent av verdenshandelen foregår med skip, er industrien sentral for transport av gods. Hvis det ikke iverksettes tiltak, kan skipsfarten stå for opptil 13 prosent av de globale utslippene innen 2050. Samtidig har Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen satt som mål å kutte årlige klimagassutslipp med minst 50 prosent innen 2050, sammenlignet med 2008-nivåene. Selv om det er konsensus i bransjen om at det ikke finnes en enkeltløsning, har lavkarbondrivstoff, alternative kraftkilder, dataanalyse og energisparende enheter en rolle å spille, og rollen til nye innovasjoner kan merkes.