Boeings sikkerhetskultur og kvalitetskontroll var i søkelyset i to høringer i senatskomiteer i Washington onsdag.
Den store amerikanske flyprodusenten har vært i krise siden et stykke av skroget falt av et 737 Max-fly tilhørende Alaska Airlines i januar. Flyet landet trygt mens passasjerene stirret ut i lufta gjennom et gapende hull.
Siden det har det vært store endringer i selskapets ledelse, myndighetene har begrenset produksjonen av Max-flyene, og leveransene av nye fly er halvert mens sikkerhetsprosedyrer og kvalitetskontrollen gjennomgås.
Senatets handelskomité fikk høre eksperter bak en rapport i februar fortelle om alvorlige mangler ved Boeings sikkerhetskultur, selv om det har vært forbedringer siden alle Max-flyene ble satt på bakken i nesten to år etter to ulykker i Afrika og Indonesia som kostet 346 mennesker livet.
Varslere presses
I rapporten viste de også til at ansatte som varsler og lufter bekymring, kunne bli utsatt for press og gjengjeldelse.
Under høringen i en underkomité for innenlandsk sikkerhet sa den tidligere Boeing-ingeniøren Ed Pierson at han oversendte rapporter til FBI om en manglende plugg i panelet som falt av flyet i januar, som han hadde fått av en intern varsler. Men Boeing nekter for at slike rapporter fins.
Han hevdet også at Boeing ikke har gjort nok for å bedre kontrollen siden de to ulykkene, og at føderale luftfartsorganer har sviktet i overvåkingen av Boeing og ignorert problemer inntil nestenulykken i januar.
Sam Salehpour, en ingeniør som jobbet med kvalitetskontroll og uttrykte bekymring om to andre Boeing-fly, 787 Dreamliner og 777, fikk beskjed om å holde kjeft da han tok opp sine bekymringer.
– Sparket plater på plass
Salehpour sa at han hadde sett arbeidere hoppe på deler av skroget på et 777-fly under bygging for å få delene til å gå sammen. Han sa også at Boeing unnlot å fikse ørsmå sprekker i sammenføyningene under produksjonen, og at det kunne føre til metalltretthet mye fortere enn nødvendig.
– De produserer fly som er defekte, framholdt han under høringen.
Boeing sier de har en toleranse på fem tusendeler av en tomme innenfor et område på fem tommer, som svarer til tykkelsen av et menneskehår. Men Salehpour sier at et hår kan være et spørsmål om liv eller død når man flyr i 35.000 fots høyde.
Boeing selv hevder de ikke har funnet tretthetssprekker i nesten 700 787-fly som har gått gjennom omfattende vedlikehold. De viser til at 850 millioner passasjerer har fløyet trygt med 787-fly, og nesten 3,9 millioner med 777-fly.
– Må gjøre mer for sikkerheten
Tidligere onsdag sa medlemmer av Senatets handelskomité at Boeing må gjøre mer for å bedre sikkerhetskulturen etter rapporten fra februar. Komitéleder Maria Cantwell sier hun venter en seriøs plan fra Boeing innen luftfartsverket FAAs frist på 90 dager.
Avtroppende Boeing-direktør David Calhoun, som ikke selv møtte i onsdagens høringer, har mange ganger sagt at Boeing har tatt skritt for å bedre kvaliteten, og han kalte uhellet med Alaska Airlines-flyet et vannskille for selskapet. Men det viste seg mye skepsis mot den påstanden i Senatet
– Vi må se på hva Boeing gjør, ikke hva de sier at de gjør, sier senator Tammy Duckworth før onsdagens høring.
Statsminister Jonas Gahr Støre, finansminister Trygve Slagsvold Vedum og forsvarsminister Bjørn Arild Gram holder pressekonferanse om forsvar i dag.
Invitasjonen til pressekonferansen på klokka 11 på Statsministerens kontor, ble sendt ut i 7-tiden torsdag morgen.
Den danske legemiddelgiganten Novo Nordisk tjener seg rik på slankemedisin. Overskuddet steg med 27 prosent i første kvartal.
Resultatet endte på 31,85 milliarder danske kroner – over 50 milliarder norske kroner – samtidig som det solgte produkter for 65,35 milliarder danske kroner, opplyste selskapet i sin kvartalsrapport torsdag.
Fiskere som er misfornøyde med Stortingets kvotemelding, sperret onsdag inne et av Havila Kystrutens skip i Øksfjord i Finnmark.
– Vi fiskere har fått veldig god tid til å aksjonere, nå som vi ikke får fiske mer, advarer fisker Jon-Atle Bjørnø overfor NRK.
I Vest-Norge blir det en snittpris for strøm på 34,4 øre per kilowattime (kWh) torsdag og en makspris på 58,6 øre.
Torsdagens snittpris per kWh er 5,5 øre lavere enn onsdag og 87,8 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
I Nord-Norge blir det en snittpris for strøm på 35,5 øre per kilowattime (kWh) torsdag og en makspris på 58,6 øre.
Torsdagens snittpris per kWh er 2,8 øre høyere enn onsdag og 6,5 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
I Midt-Norge blir det en snittpris for strøm på 35,5 øre per kilowattime (kWh) torsdag og en makspris på 58,6 øre.
Torsdagens snittpris per kWh er 2,8 øre høyere enn onsdag og 68,7 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
I Sørøst- og Sørvest-Norge blir det en snittpris for strøm på 29,08 øre per kilowattime (kWh) torsdag og en makspris på 58,6 øre.
Torsdagens snittpris per kWh er 0,9 øre høyere enn onsdag og 92,4 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
Torsdag er maksprisen på strøm lik i hele Norge. Mellom klokken 7 og 8 på morgenen vil strømprisen i hele landet ligge på 58,6 øre per kilowattime (kWh).
, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
Et Widerøe-fly på vei til Florø måtte onsdag formiddag snu og lande på Bergen lufthavn fordi det kom en feilmelding da hjulene skulle tas opp.
– Dette er en feil som kan oppstå, men det er klart beklagelig for passasjerene som måtte bruke lengre tid, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til Bergensavisen.
Det var flere samtidige fiberbrudd som førte til stans i flytrafikken i Nord-Norge 26. april.
Avinor mener at de tekniske feilene som førte til stans i flytrafikken fra Bodø og nordover i flere timer om ettermiddagen fredag 26. april, ikke skyldtes sabotasje.