MøllerGruppen de bileierne som har muligheten til det om å ta biodieselet i bruk. 20 000 Volkswagen-, Audi- og Skodaeiere har fått oppfordringen.
-Positive toner
- Vi oppfordrer våre kunder til å kjøre mest mulig miljøvennlig. Det finnes nå så mange som kan bruke dette. Så da informerer vi om at dette bør de gjøre i forhold til å redusere de skadelige CO 2-utslippene, sier informasjonsdirektør Paul Hegna i Møllergruppen til NRK Forbrukerinspektørene.
Dette er nye, positive toner fra bilbransjen, mener Bellona.
Tilbakeholden
– Dette er veldig positivt. Det finnes veldig mange biler som kan gå på biodrivstoff, men det har vært vanskelig å vite sikkert akkurat hvilke. Til nå har importørene vært tilbakeholdne med å gi garantier, sier rådgiver i Bellona, Konrad Pütz.
Pütz i Bellona sier han gjerne vil se at andre importører også offentliggjør lignende lister.
Lønnsom profilering
– Antakelig kommer det snart. Etterspørselen er blitt tydeligere, og produsentene ser ut til å mene at det er lønnsomt å profilere de bilene som kan gå på biodrivstoff, sier Pütz.
I programmet FBI på NRK i forrige uke lovet samferdselsminister Liv Signe Navarsete at det i løpet av et halvt års tid skal offentliggjøres en liste over hvilke biler som kan bruke biodrivstoff.
Inn i vognkortet
Det skal også komme en kode i vognkortene til nye biler for hvilken innblandingsprosent med biodrivstoff bilen tåler.
– At Navarsete lover dette, og at Møller-gruppen offentliggjør sin liste, viser en veldig fin utvikling, sier Pütz.
I Norge finnes det i dag fire pumper med biodiesel. HydroTexaco har pumper i Oslo, Brandbu og på Lillehammer, mens Biodiesel Norge har en pumpe i Stavanger.
Det finnes to bioetanolpumper i Norge, en på Storo og en på Skøyen i Oslo.