Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) sier at skipet nå skal samarbeide med norske soldater.
– Det blir samtrening med norske styrker med hangarskipet nå fremover. Men hvor, når og hvilket omfang kan vi ikke gå inn i detaljer på, sier talsperson i FOH Henrik Omtvedt Jenssen.
Foto: Mathias Klingenberg
Lørdag besøkte TU det enorme skipet.
Flyene flyttes opp og ned mellom flydekket og hangarene ved hjelp av fire store heiser. Her er F-18 Super Hornet klart for trafikk.
Skipet har tre store hangarer. Dette er en av dem, hvor det til vanlig drives vedlikehold av flyene. Denne dagen er hangaren pyntet for mottakelse.
Jetmotorene på F-18 Super Hornet virker større i virkeligheten enn på bilder.
Flyene og helikoptrene står tett i tett på flydekket.
– Broen er jo mindre enn på en norsk fregatt, sa statsminister Jonas Gahr Støre da han var på besøk på skipet lørdag.
– Besøket av USS Harry S. Truman er viktig for å understreke samholdet og øvelsesfellesskapet vi har med USA, sier Støre til TU.
Hangarskipet har vært seks uker på sjøen før det ankret opp ved Malmøya. De siste ukene har det vært med på Nato-øvelser i Nordsjøen.
Sjef for Forsvarets operative hovedkvarter Rune Andersen sier til TU at Norge, USA og andre Nato-land de siste ukene har trent på planer for å forsvare nordområdene. Både fly fra Luftforsvaret, fartøy fra Sjøforsvaret, ildledere fra spesialstyrkene og Hæren, samt Cyberforsvaret har bidratt i øvelsene, forteller Andersen.
Flere steder på skipet er det malt og tegnet bilder med patriotiske utsagn. Her er et trykk av tidligere president Harry S. Truman.
Gulvpryden på broen til USS Harry S. Truman har samme stil som veggpryden.
Luftanlegget likeså.
Dave Snowden, commanding officer og kaptein på Harry S. Truman, sier det ikke er så vanskelig å navigere et så stort skip som Harry S. Truman. – Vi har lang erfaring med det, sier han til TU. Han ønsker ikke svare på TUs spørsmål om hvilke fysiske sårbarheter skipet har, men sier været har vært hovedutfordringen i nordområdene disse ukene.