I juni 2017 ville Nordreisa kommune i Troms leie eller lease en lastebil til brøyting. Kontrakten var anslått til 1,75 millioner kroner.
Det var stilt en del ønskede krav og en del absolutte krav til brøytebilen fra kommunens side. Blant de absolutte kravene var følgende:
- Gearbokstype: Helautomatisk. Toplateclutch
- Førerhustype: Halvlang daghytte med hydr. Med køye bak stolene
- Kabelgjennomføringer lysutrustning førerhytte tak: Gjennomføringen skal ikke være gjennom takkonstruksjonen.
Utelukket andre produsenter?
Kontrakten gikk til Mercedes-forhandler Teknisk Bureau i Tromsø. Nordic Last og buss (Volvo-forhandler for Nord-Norge) reagerte på tildelingen, og mente at kommunen hadde utformet kravspesifikasjonene på en måte som i praksis utelukket andre produsenter enn Mercedes.
Dessuten hadde kommunen oppgitt forskjellige datoer for tilbudsfrist, mente Nordic Last og buss.
Saken havnet hos Kofa (Klagenemnda for offentlige anskaffelser).
Nemnda viser til skjermdump innsendt av kommunen fra konkurransegjennomføringsverktøyet KGVLIGHT, hvor det framgår at tilbudsfristen var den 22. juni 2017. I konkurransegrunnlaget sto det derimot at tilbudsfristen var 3. juli 2017 klokka 12.
Nordic Last og buss mente at kommunen hadde brutt regelverket ved at datoen for inngivelse av tilbud er endret, slik at Nordic ikke fikk anledning til å delta i konkurransen. Firmaet mente at det ikke ble informert om endringen, til tross for at det både hadde meddelt interesse for å delta i konkurransen og sendt inn spørsmål som ikke ble besvart.
Nødvendige løsninger
Kommunen mente at de konkrete kravene om girkasse, førerhustype og kabelgjennomføringer var påkrevde løsninger for å få mest mulig praktisk nytte av brøytebilen.
Argumentene var som følger:
Helautomatisk toplateclutch gir den mest driftsøkonomiske løsningen for vintervedlikehold i byer og tettsteder. Kravet til halvlang daghytte med køye bak stoler hadde kommunen satt for å ivareta sjåførens behov for hvile, siden brøyting foregår døgnet rundt. Nordreisa kommune mente å ha erfaring for at halvlang daghytte er best. Lang hytte betyr lengre kjøretøy, noe som øker risikoen for brøyteskader i boligfelt og kan gjøre at framkommeligheten blir dårligere. Kabelgjennomføringer gjennom tak ville kommunen ikke ha, siden det kan føre til lekkasjer.
Og kommunen mente at anbudsfristen ikke var endret. Kommunen sier det slik: «Fristen angitt i kunngjøringen var 22. juni 2017 kl. 1200. I konkurransegrunnlaget står det at tilbudsfristen er 3. juli 2017. Dette er en feil som ikke ble oppdaget ved korrektur.»
Noen vil kalle det å slurve med datoene.
Kofa mener det kan virke som om de konkrete kravene til brøytebilens utforming er på sin plass. På den annen side merker nemnda seg også at Nordic Last og buss vurderte å gi anbud selv med de anførte kravene. Uansett er ikke denne siden av saken godt nok opplyst til at kommunen kan sies å ha brutt anskaffelseslovens paragraf 4, ifølge Kofa.
Kommunen på tynn is
Men med tilbudsfristen, derimot, er Nordreisa kommune på tynn is. Her er det nemlig motstrid mellom tilbudsfristen angitt i kunngjøringen (22. juni 2017) og tilbudsfristen angitt i konkurransegrunnlaget (3. juli 2017).
Nemnda sier nemlig: «Konkurransegrunnlaget skal utformes klart nok til at alle rimelig opplyste og normalt påpasselige tilbydere kan forstå det på samme måte.»
Konklusjon: Nordreisa kommune «…har brutt kravet til forutberegnelighet i lovens paragraf 4 ved å stille opp ulike frister for inngivelse av tilbud i henholdsvis kunngjøringen og konkurransegrunnlaget.»
Nemndas avgjørelse er fra 11. desember i år.
LES OGSÅ: Erfaring med jernbane holdt ikke for å få vegkontrakt - klage avvist av Kofa
LES OGSÅ: Kommune slurvet med hjulgraver-leasing