Folkefinansierings-plattformen Kickstarter har eksistert siden 2009 og samlet inn over 8 milliarder i norske kroner fra folk flest, til alle tenkelige og utenkelige prosjekter. Av de mest kjente er kanskje VR-brillene Oculus Rift og smartklokken Pebble.
Nylig kunne Teknisk Ukeblad melde at Kickstarter har åpnet i Norge. De norske prosjektene som hittil har eksistert, har gjort det gjennom kanaler i utlandet, en ganske tungvint prosess som nå ikke lenger er nødvendig.
Foreløpig er det kun mulig å sette opp prosjekter på Kickstarter i Norge. Først etter den 21. oktober kan man lansere dem offentlig.
– Norge egner seg
Det betyr at norske innovatører og oppfinnere kan samle inn penger fra hele verden – hvis ideen er god nok, vel å merke. På Kickstarter handler mye om presentasjon og følelser.
Vi tok en prat med Julie Wood i Kickstarters kommunikasjonsavdeling, som er i landet for å promotere Norgeslanseringen. Hun tror Norge og Skandinavia egner seg godt for Kickstarter-kampanjer.
– Vi ser at skjer svært mye kreativt i Skandinavia, og det finnes veldig mange gode ideer. Her i Oslo er det for eksempel en veldig spennende dataspill-scene. Dataspill er den største sjangeren på Kickstarter, sier Wood til Teknisk Ukeblad.
Hun tror Kickstarter kan være en løsning for mange som som trenger finansiering i startfasen i Norge.
– Man må huske på at Kickstarter er ganske nytt, selv i USA, og det tar tid å bli vant til modellen. Men vi tror modellen er universell. I Norge det mindre vanlig å få finansiering i startfasen gjennom engleinvestorer, og det betyr forhåpentligvis at det er en åpning for Kickstarter
Les også: Denne klokka viser ikke tiden
5 tips
Vi benyttet sjansen til å få Wood til å komme med sine fem beste tips for å samle inn penger til teknologiprosjekter på Kickstarter.
1. En god historie
– Du må ha en god ide, og det må være en ide du har lidenskap for. Folk kobler seg på ideen fordi de forstår din historie. Fortell den historien godt gjennom en video. Det er forøvrig ingen språkkrav på Kickstarter, men vi anbefaler å ha informasjon på engelsk.
2. En prototype
– Hvis du har et teknologiprosjekt har vi noen ekstra krav. Du må kunne vise en protoyp, om det så bare er én. Åpenhet fungerer veldig godt på Kickstarter. Folk vil vite hva som foregår. Derfor er det viktig å vise til en fungerende prototyp og alltid være åpen om hvor du er i produksjonsprosessen.
3. Gode belønninger
Kickstarter fungerer slik at man får ulike belønninger avhengig av hvor mye du støtter prosjektet. Her er det stort rom for å være kreativ, mener Wood.
– Ofte vil de mest populære belønningene være selve produktet som finansieres. Men man kan være kreativ. Tilby en utgave med inngravering av navnet til den som støtter, eller gi dem en sjanse til å komme til kontoret, besøke fabrikken hvor produktet lages, eller prøve prototypen. Gi belønninger som er en opplevelse.
4. Timing
– Tenk på når det er riktig at prosjektet lanseres. Det kan være lurt å lansere det nært opptil en konferanse eller en stor hendelse innenfor ditt felt. Det gjør det lettere å få oppmerksomhet rundt produktet.
5. Sett fornuftige mål
– Husk at Kickstarter er alt eller ingenting. Hvis man ikke når finansieringsmålet vil alle få pengene sine tilbake som om ingenting var skjedd. Derfor er det viktig å ha realistiske finansieringsmål. Regn på hvor mange du tror kan være interessert. Legg på litt ekstra for gebyrer og moms.
Les også:
Tre råd til grundere som vil gjøre det stort
Kan dette bli den nye måten å handle øl på?