ASKO med storsatsing på elektriske lastebiler i Vestby
- ABB E-mobility leverer ladeanlegg til verdens største elektriske depot for lastebiler
- ASKO på Vestby vil ha 126 elektriske lastebiler i drift på lokasjonen i 2026
- Utslippskutt fra ASKOs egne lastebiler i 2026 vil være på 6250 tonn CO2, tilsvarende å fjerne over 3000 fossilbiler fra veiene
ABB E-mobility og ASKO har inngått avtale om leveranse av ladeinfrastruktur til ASKO på Vestby. Leveransen består av 58 ladepunkter, med ytelse fra 90 kW til 350 kW. Ladeanlegget består av ABB E-mobilitys ladere HVC-3601 (Heavy Vehicle Charging), Terra HP (THP-350) og Terra 184. Når anlegget står ferdig i første kvartal 2023 vil det sannsynligvis være det største elektriske lastebildepotet av sitt slag i Europa.
- Vi er imponert over ASKOs storsatsing på miljø- og klimavennlige transportløsninger og er stolt over å fortsette vårt langvarige samarbeid for ladeinfrastruktur, sier Arne Sigbjørnsen, leder for ABB E-mobility i Norge.
126 elektriske lastebiler
ASKO på Vestby er Norges største distribusjonsnettverk for matlevering med 900 ansatte. Som en av Norges største transportbedrifter med 700 lastebiler daglig på veien har ASKO i Norge satt seg som mål å ha nullutslippsdistribusjon i 2026.
- Det er flere fordeler ved å konvertere til elektriske lastebiler. Den mest åpenbare er klima- og miljøhensynet med reduserte utslipp og mindre støy ved leveranse av varer i bysentrum og tettbygde strøk, sier Lars Erik Olsen, daglig leder hos ASKO Bygg Vestby.
Ifølge Olsen vil lokasjon Vestby ha totalt 40 elektriske lastebiler etter nyttår. Frem mot 2026 skal dette tallet opp til 126.
- Veksten i elektriske lastebiler vil øke reduksjonen i CO2-utslipp fra 1750 tonn etter årsskiftet til over 6250 tonn per år i 2026, kun for denne lokasjonen. Andre fordeler, som veier tungt for omleggingen til en elektrisk kjøretøypark, er besparelsen i drivstoffkostnader, bedre sjåførergonomi og lavere støynivå i førerhytta.
Dynamisk lastbalansering
Total kapasitet fra ladeanlegget er 5,5 MW. For å unngå overbelastning av trafoene i nettstasjonen er installasjonen utstyrt med dynamisk lastbalansering på de tre delene av ladeanlegget. Enkelt forklart innebærer denne funksjonaliteten automatisk justering av total ladeeffekt fordelt på kjøretøyene som kobler seg til. Om kjøretøyene etterspør mer kapasitet enn nettstasjonen kan levere justeres effekten ned.
Med denne leveransen vil de elektriske lastebilene ASKO har i sin pool kunne hurtiglade på dagtid, samt lade over natten. ABB E-mobilitys ladere leveres med webtilkobling som standard, både for internbruk hos kunde og ABB E-mobilitys tjenester. De er knyttet opp mot en ladesky for fjernovervåkning og konfigurasjon, for å øke effektiviteten og minimere nedetiden.
ABB E-mobility er verdensledende innen infrastruktur for elektriske kjøretøy og tilbyr hele spekteret av lade- og elektrifiseringsløsninger for elbiler, elektriske- og hybridbusser samt for skip og jernbane. ABB E-mobility har vært i lademarkedet siden 2010 og har i dag solgt mer enn 840 000 ABB-ladere i over 85 land.
Fotnote:
1 HVC-360 skal offisielt lanseres av ABB E-mobility i 2023