Havfram Winds to nye havvindfartøy utrustes for effektivitet, sikkerhet og operasjonsfleksibilitet
- ABB vil levere omfattende bro-til-propell-løsninger til to nye Havfram Wind NG20000X-HF vindturbininstallasjonsfartøy (WTIVs)
- ABBs integrerte kraft-, kontroll- og fremdriftsteknologi muliggjør effektivitet, sikkerhet og operasjonsfleksibilitet for nybyggene
- De avanserte, fremtidssikre og neste generasjons havvindfarøyene vil skille seg ut med stor kapasitet og energieffektivitet
ABB har vunnet en stor ordre med en av de største skipsbyggerne i Kina, Yantai CIMC Raffles Offshore Ltd., for å levere integrert bro-til-propell-teknologi for Havfram Winds to nye NG20000X-HF havvindfartøy. Fartøyene, som inneholder den nyeste batteri-hybridteknologien, vil være blant de mest energieffektive for havvindindustrien. Andre funksjoner er muligheten til å installere havvindturbiner med en rotordiameter på mer enn 300 meter, samt XXL rør som veier opptil 3000 tonn på vanndyp på opptil 70 meter.
ABBs leveranse inkluderer fire Azipod® elektriske hovedfremdriftsenheter med en total effekt på 17 MW, Onboard DC Grid™-kraftdistribusjonssystem, et 4,1 MWh batterilagringssystem, ABB Ability™ Marine Pilot Control med dynamisk posisjoneringssystem for avansert fartøyskontroll, samt en omfattende pakke med automasjon og digital teknologi. Når fartøyene er i drift, kan de dra nytte av fordelene ved å koble seg digitalt til ABB Ability™ Collaborative Operations-nettverket for ekstern support og prediktivt vedlikehold.
DNV1 antyder at havvind vil gi like mye energi innen 2050 som offshore-produsert olje etter hvert som antallet vindturbiner og størrelsen på dem øker. Havfram Wind-fartøyene vil ha spesifikke kapasiteter som fremtidssikrer dem ettersom havvindnæringen beveger seg lenger offshore. Disse egenskapene inkluderer umiddelbar kraft og forbedret dynamisk ytelse tilgjengelig fra batterier, pluss manøvrerbarheten og posisjonsnøyaktigheten med Azipod®-fremdrift. I tillegg kan vekten med Azipod® fremdriftssystem være opptil 30 prosent lavere sammenlignet med tradisjonelle, mekaniske thrusterløsninger.
ABB Ability™ Marine Pilot Control gir sømløs overgang fra posisjonskontroll til joystick-manøvrering for å optimalisere fartøyets reaksjonsevne, effektivitet og sikkerhet på tvers av hele driftsprofilen. Dynamisk posisjonering 2-funksjonaliteten (DP2) byr på redundans og sikrer at fartøyets posisjon opprettholdes i tilfelle en enkelt systemfeil. Dette er spesielt viktig for sikker og pålitelig drift av konstruksjons- og vindfartøyer som arbeider nær faste strukturer.
– Ytelsen til våre vindturbininstallasjonsfartøyer vil være avgjørende for å møte behovene i havvindmarkedet i dag og i morgen. For å sikre overlegen ytelse, valgte vi ABBs brede omfang av kraft-, kontroll-, fremdrifts- og automatiseringsteknologi, supplert med livslang support fra selskapets fjerndiagnostikk og globale servicefunksjoner, sier Even Larsen, konserndirektør i Havfram Wind.
De nye Havfram Wind-fartøyene vil dra nytte av ABBs omfattende erfaring innen lukkede buss- og lukkede ringløsninger for dynamisk posisjonerte fartøyer. Lukket «bus-tie» og lukket ring-operasjoner gir betydelige fordeler og effektivitetsgevinster sammenlignet med tradisjonelle, åpne-ring-løsninger som krever flere motorer online og total installert effekt. Dessuten oppfyller de kritiske sikkerhetsforskrifter, øker operasjonell fleksibilitet, effektivitet og muliggjør kostnadsbesparelser.
– Vi i ABB er i disse prosjektene for å støtte kunden gjennom hele fartøyets levetid, og å kunne levere fremtidssikre løsninger er av største betydning for oss. Jeg er spesielt stolt av denne ordren. Den viser fordelene med effektivitet, sikkerhet og pålitelighet vår bro-til-propell-løsning kan levere til dette raskt voksende og krevende markedet, sier Juha Koskela, divisjonspresident i ABB Marine & Ports.
Fotnote