Stadig flere elbusser i Oslo og Bærum bidrar til reduserte utslipp av klimagasser og støy
Unibuss valgte ABB som leverandør av depot- og pantograflading for 23 elektriske busser som settes i drift i Bærum/Oslo juni 2020.
Elektriske mobilitetsløsninger fra ABB hjelper Bærum og Oslo med å nå sine ambisiøse mål om reduksjon av klimagasser, 95 prosent i hovedstaden i 2030. Unibuss estimerer at batteribussene vil redusere utslippet av CO2 med 1600 tonn årlig, tilsvarende utslippene fra rundt 800 biler
- Vi valgte ABB som leverandør fordi de tilbyr den beste og mest kostnadseffektive løsningen for dette ruteområdet. Dessuten er ABBs bussladeløsninger kompatible med et stort antall bussprodusenter. Nå ser vi frem til samarbeidet frem mot oppstarten i juni 2020, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss AS.
Nullutslippsmål tre år tidligere
ABB leverer både depotladere på 150 kilowatt (kW) med ladebokser slik at alle busser kan tilkobles samtidig og en pantograflader på 300 kW. Ladestasjonene installeres på Furubakken bussanlegg på Bekkestua.
- Vi ser frem til å fortsette det fruktbare samarbeidet med Unibuss, sier Gøran Salomonsen, leder for ABB Electrification Norway AS. - Ruters satsing på elbusser i Bærum er et viktig bidrag for gjøre kommunen klimaklok og mer miljøvennlig. I Bærum vil Ruters mål om kun nullutslippsbusser i 2028 allerede nås i 2025 med den nye Unibuss-kontrakten som sikrer 150 elbusser i 2025.
Elbussene er også et godt tiltak for å redusere støy for både omgivelser og passasjerer og kutter driftskostnader.
ABBs ladere inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.
Elektrisk skibuss
De elektriske bussene som vil kjøre fra neste sommer leveres av BYD, en av verdens ledende elbuss-leverandører med over 50 000 elbusser globalt. Bussene er 12 meter lange og har en batterikapasitet på 348 kilowattimer (kWh). De kan lades med pantograf, som senkes ned på taket, og med kabel, hvor ladepluggen er CCS2 (combined charging system), velkjent på de fleste europeiske elbiler i dag.
Elbussene skal kjøre på disse linjene i Vestre Aker:
- 40 Skøyen – Øvre Sogn
- 41 Skansebakken – Røa
- 45 Voksenskog – Majorstuen
- 46 Ullerntoppen – Majorstuen
- 48 Voksenkollen – Tryvann (skibuss)