Utslippsfritt på Norges største bilfrie passasjersamband
Fergene Kongen og Dronningen seiler utslippsfritt mens Prinsen følger etter i løpet av våren 2020. Ifølge Ruter vil elektrifiseringen av de tre fergene kutte utslipp av 20 tonn NOx og 6000 tonn CO2 årlig, noe som tilsvarer å fjerne rundt 3000 fossildrevne biler fra veiene.
Fremtiden er elektrisk
Westcon Power & Automation er systemleverandør og integrator for de batteridrevne fergene. Selskapet benytter kraftutstyr fra ABB, såkalte skillebrytere og kontaktorer. Selve ombyggingen utføres av Horten Skipsreparasjoner og Bentzen Elektro i Horten.
– Dette er nok et eksempel på hvordan ABB bidrar til elektrifisering av samfunnet og det grønne skiftet, sier Gøran Salomonsen, leder for ABB Electrification Norway. - Elektrifiseringen av fergene støtter hovedstadens mål om å bli utslippsfri i 2030 og FNs bærekraftsmål nr. 13; Stoppe klimaendringene.
ABBs utstyr utgjør en vital del av det nye kraftsystemet og sørger blant annet for pålitelig og sikker drift.
De nye batteripakkene i fergene har en kapasitet på drøyt to megawattimer (MWh). Det nye ladeanlegget på åtte MW ved Aker Brygge lader båtene i ca. åtte minutter mellom hver avgang.
2024: Utslippsfri fergedrift
Nesoddbåtene er Norges største bilfrie båtsamband. Hver ferge har plass til 600 personer. Operatøren Norled frakter årlig over fire millioner mennesker mellom Aker Brygge i Oslo sentrum og Nesodden.
Hovedstadens mål om å bli karbonnøytral i 2030 støttes av Ruters ambisjon om utslippsfri kollektivtrafikk i Oslo og Akershus i 2028, med delmål om at fergene skal ha nullutslipp i 2024.