Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Mer enn doblet antall besøkende fra organiske søk

Guro Kjørsvik Husby, Norsirk
Guro Kjørsvik Husby, Norsirk
Del
Iteo BrandStory
Iteo er et markedskommunikasjonsbyrå som favner bredt. Hos oss kan du få rådgivning og alle kommunikasjonstjenester på ett sted. Vi kan bistå med strategiarbeid som gjør at markedstiltakene treffer der dere har størst behov, og vi kan bidra med alle operasjonelle behov dere måtte ha. Det inkluderer tjenester som innholdsproduksjon, annonsering, PR, grafisk design og søkemotoroptimalisering – for å nevne noen. Vi er stolte over å ha blitt kåret til Norges beste byrå på PR tre år på rad. Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat.

Med svært ulike hovedmålgrupper er det viktig for Norsirk å kunne bruke Google som «forside» på internett. Jevn og målrettet SEO-jobbing sørget for at organisk trafikk var mer enn doblet ved utgangen av 2019, sammenlignet med året før. 

Norsirk er eid av bransjeorganisasjonene IKT-Norge, Abelia og Elektronikkbransjen, og hjelper kundene med å ivareta sine produsentansvar. Alle importører og produsenter av elektroniske og elektriske produkter, emballasje og batterier plikter gjennom avfallsforskriften å betale for avfallshåndteringen av det de setter på markedet. Norsirks oppgave er å hjelpe dem med innsamling og gjenvinning av avfallet på vegne av kundene. 

Må nå svært ulike målgrupper

Selskapet kommuniserer både mot offentlige og private virksomheter og forbrukere, og må blant annet overholde et lovkrav om å informere forbrukere og næringsliv om hvordan de kan sikre gjenvinning av elektronisk avfall og batterier. Det at informasjonen de gir ut er enkel å finne i Google, er avgjørende for å nå alle målgrupper. 

Målrettet bruk av SEO

Norsirk startet samarbeidet med Iteo i 2015. Siden da har arbeidet utviklet seg fra nettsideleveranser til å omfatte PR, innholdsproduksjon, sosiale medier og strategisk kommunikasjon. De siste par årene har Iteo og Norsirk jobbet strategisk med bygging av tematiske sider innen kildesortering, hvor organisk søkemotoroptimalisering (SEO) har vært sentralt. Målrettet bruk av nøkkelord og søkefraser i overskrifter, mellomtitler, tekst, bildefiler, metatitler og tagger har over tid har gitt gode resultater. 

– Det at vi rangerer høyt i Google på våre viktigste temaer er avgjørende for å nå riktige målgrupper. Når både forbrukere og virksomheter som behøver hjelp med gjenvinning finner oss i toppen av Google-søket, hjelper det oss både å komme i kontakt med nye kunder og å nå forbrukere med viktig informasjon, sier kommunikasjonsdirektør i Norsirk, Guro Kjørsvik Husby. 

Finner informasjon og leser den

Området Norsirk opererer i er komplekst, både hva gjelder tjenester de leverer og lovverket rundt. Kunder og forbrukere er ofte på jakt etter riktig og god informasjon om gjenvinning, noe Norsirk mener de har lykkes med på sine nettsider. 

– Vi ser at sentrale informasjonssider, blant annet om produsentansvar, kildesortering og batterigjenvinning, er godt besøkt. Gjennomsnittlig lesetid på sidene våre er rundt 1,5 minutter. Når treffene på organiske søk samtidig øker vesentlig, tolker jeg det som at folk finner relevant informasjon via Google, og tar tiden de trenger til å lese denne informasjonen. Det er jeg svært fornøyd med, forteller Kjørsvik Husby.  

Les også om hvorfor markedssjef i Dell Technologies har samlet alle tjenestebehov hos ett byrå.

Billigere annonsering, mer relevante treff

I 2019 hadde antall økter basert på organisk søk en økning på 110 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i 2018. 

– Selv om vi hadde gode lesertall etter en stor satsning på betalt annonsering i 2018, tror jeg likevel vi treffer målgruppen bedre med relevant informasjon ved at de finner oss gjennom organiske søk, fortsetter hun. 

En annen fordel er at man kan redusere annonseringen. 

– I mange tilfeller vil det ha en verdi å kjøre noe søkeordannonsering i Google, men høy rangering i det organiske søkeresultatet har mer troverdighet og treffer mer målrettet. Vi har faktisk redusert vår innsats på betalte søk, sier Kjørsvik Husby.

Resultatene tilskriver hun i stor grad samarbeidet med Iteo. 

– Her har jeg lent meg mye på Iteos engasjement for organisk SEO og deres evne til å jobbe og skrive på en måte som skaper høyere rangeringer i Google, samtidig som vi har god flyt i tekstene.

For et selskap som jobber på et komplekst område med omfattende lovgivning, er det en fordel å ha langsiktige kommunikasjonspartnere som forstår bransjen. 

– Iteo har brukt mye tid på å sette seg inn i og opparbeide seg kunnskap om vår bransje, som er en relativt smal nisje. Innsikten og fagkompetansen deres gjør at vi har stor tillit til deres råd, og at kvaliteten på leveransene blir god, avslutter Kjørsvik Husby. 

Er du nysgjerrig på hva din bedrift kan gjøre for å forbedre organisk trafikk? Ta kontakt med oss i Iteo for en hyggelig prat! 

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Iteo