NITO-medlemmet skulle få 650.000 kroner i erstatning. Underveis i rettsaken gikk bedriften konkurs. Alle pengene var plutselig borte.
– Useriøse arbeidsgivere er vanskelige å forholde seg til og krever mye ressurser. Dette har vært langpining for medlemmet og en krevende sak, forteller NITO-advokat Marianne Kjellsen.
Hun har bistått et NITO-medlem som ønsker å være anonym, i en vanskelig prosess over flere år. Dette medlemmet var nyutdannet innen ingeniørfag og fikk jobb som prosjektleder i et litt mindre firma.
Etter to og et halvt år med alt for mye ansvar, møter hen veggen og blir sykemeldt. Oppfølgingen fra arbeidsgiver er totalt fraværende. Etter ti måneder får hen sparken, med begrunnelsen langvarig sykdom.
Dette er veldig ulovlig.
– Når du er sykemeldt er de tolv første månedene en verneperiode, da kan du ikke bli sagt opp, på grunn av sykdom. Dette er en helt klar regel i arbeidsmiljøloven, forteller NITO-advokaten.
– Hvis du blir syk, skal arbeidsgiver følge deg opp. Her var det ikke et pip fra arbeidsgiver. Det reagerte også vi i NITO på.
Det var ingen dialog, bortsett fra når medlemmet selv tok kontakt med arbeidsgiver, og viste til at skjemaer fra NAV skulle fylles ut.
NITO-advokaten ble sjokkert over hvordan arbeidsgiver som profesjonell part håndterte sin egen ansatt.
– Først gi den nyutdannede altfor mye ansvar, så ignorere vedkommende under sykefraværet, og til sist si opp arbeidsavtalen i verneperioden og begrunne den med sykdom.
– I tillegg ble det før oppsigelsen ikke holdt et drøftingsmøte, slik det skal. Oppsigelsen fulgte heller ikke de formkrav som stilles til en oppsigelse, som blant annet å opplyse om retten til å kreve et forhandlingsmøte eller gå til rettssak, forklarer hun.
NITO forsøkte å rydde opp i et forhandlingsmøte med arbeidsgiver.
Målet var å komme til en enighet om et ordentlig sluttoppgjør, med en sluttattest, en riktig oppsigelse som ble utstedt etter verneperioden og var formriktig, og utbetaling av feriepenger. Men det viste seg å være vanskelig å løse saken gjennom dialog.
– Arbeidsgiver ignorerte oss. Vi ble nødt til å ta ut søksmål mot arbeidsgiver om at denne oppsigelsen var ulovlig.
Dette var krevende for medlemmet som var syk og sliten, hadde mista jobben og på toppen av det hele måtte være i en rettsak.
NITO vant på alle punkter.
Firmaet ble pålagt å betale medlemmet til sammen 650.000 kroner i erstatning, hvor 100.000 kroner var oppreisningserstatning. En gledelig avslutning for medlemmet, men innen domsslutningen var et faktum, ble selskapet som var erstatningsansvarlig, slått konkurs.
– Bostyrer sa at det ikke var en krone igjen, forteller Kjellsen.
Alle midlene hadde blitt overført til et annet selskap i samme konsern.
I selskapet pengene var overført til, satt samme person som eier. Denne personen hadde mange hatter, og var i tillegg styreleder, daglig leder og hadde personalansvar for NITO-medlemmet.
Gjennom aksjeloven kunne NITO stille eieren personlig ansvarlig og tok ut en ny rettsak mot eier, styreleder og daglig leders egen lommebok.
Før saken om personlig ansvar kom opp for retten, ble saken løst utenfor rettssystemet.
NITO er en stor organisasjon som har ressurser til å forfølge useriøse arbeidsgivere som kan vanskeliggjøre helt klare rettskrav. NITO har fulgt opp saken i to rettsinstanser, før saken ble avsluttet. Dette viser at NITO-advokatene stiller opp på tross av skjær i sjøen underveis.
Hvis medlemmet ikke hadde hatt juridisk bistand gjennom NITO, ville hen kun ha måttet klare seg med arbeidsavklaringspenger som utgjør mellom 60-66 prosent av lønna.
Medlemmet er nå friskmeldt, driver sitt eget firma og er i full jobb. Hen har lest denne artikkelen og uttaler følgende:
– Jeg er bare så utrolig glad for at det endelig er over, og for all hjelpen og støtten jeg har fått fra NITO.
– Det har vært en kamp og et slit fra første sekund, og jeg kunne valgt å ta den "lette" veien og bare godta å bli behandlet useriøst og urettferdig, men jeg er så glad for at jeg stod opp for meg selv, og forhåpentligvis har gjort det lettere for andre som kommer etter meg.
– Alle fortjener å bli støttet og verdsatt uansett hvor man jobber, og hvem man er ansatt hos.