Slik styrker de cybersikkerheten
Cyberangrep er en trussel mot demokratiet og det åpne samfunnet vårt. Jo mer digitale vi blir, jo mer øker risikoen for å utsettes for cyberangrep. Finansagenten Axo Finans arbeider hver eneste dag for å styrke den digitale sikkerheten for sine kunder.
Et cyberangrep er en form for digital krigføring. Angrepet har til hensikt å skade, forstyrre eller overbelaste et datasystem, slik at brukeren ikke får tilgang. Målet for angrepet kan være å kreve løsepenger for å oppheve hindringen, eller få tilgang til sensitiv informasjon.
Teknologien er i utvikling hele tiden, og for å øke sikkerheten mot cyberangrep må også forsvaret være i stadig utvikling. Dette er et av hovedfokusområdene til finansagenten Axo Finans.
En finansagent på kundens side
Cyberangrep utgjør en stadig større trussel mot digitale tjenester. Løsningen er å ligge i forkant med sitt digitale forsvar.
Som finansagent fyller Axo Finans flere viktige roller i forholdet mellom lånekunde og långiver. Målet for selskapet er å gjøre det enklere og sikrere å være kunde hos finansielle tilbydere som banker og långivere.
Hva gjør en finansagent?
Når noen skal søke om å låne penger, fyller de ut søknadsskjemaet på finansagentens hjemmeside i stedet for bankens. Da henter finansagenten inn samtykke, og kan bruke den samme søknaden til å søke lån hos mange banker og långivere på én gang.
Deretter samler finansagenten inn lånetilbud fra de ulike långiverne. Her er målet vanligvis å finne det billigste lånet, men noen ganger kan det være viktigere for kunden å få innvilget et større lånebeløp eller en lengre nedbetalingstid. Finansagenten fungerer da som en slags megler, som forhandler om bedre vilkår på vegne av kunden.
Til slutt får kunden det beste lånetilbudet, og da er det opp til kunden å takke ja eller nei. I Norge koster det ingenting å bruke tjenestene til en finansagent. I stedet er det långiveren som betaler finansagenten hvis søknaden ender med at kunden takker ja.
Fintech-drevet virksomhet
Fintech-drevne virksomheter har som mål å forenkle finansielle tjenester, og samtidig gjøre dem sikrere og mer kostnadseffektive.
Digitale finansagenter går ofte under fellesbetegnelsen fintech, altså finansteknologi. Fintech-selskaper bruker moderne teknologi og løsninger for å forbedre finansielle tjenester, og gjøre dem enklere og sikrere. Et høyt fokus på fintech er viktig for å styrke cybersikkerheten.
En lånekalkulator er et eksempel på hvordan teknologi kan brukes til å forbedre finansielle tjenester. Hvor man tidligere måtte sende en fysisk søknad til en bank for å få svar på hva prisen på et lån ville være, kan man i dag regne ut dette selv med noen få klikk. Dette gjør det enklere for kunder å ta gode økonomiske valg, men det skal også være sikkert. Her er det viktig å utvikle sikre teknologiske løsninger, som forhindrer skadelige cyberangrep.
Som finansagent står Axo Finans alltid på kundenes side – både når det gjelder sikre løsninger, og når det handler om å forholde seg til en bank.
Låneeksempel fra Axo Finans’ formidlingstjeneste: Lånebeløp 100 000 kr, nom. 11,9%, eff. 13,71%, kost 35 914 kr, tot. 135 914 kr.