Kraftig områdebelysning er ikke lenger avhengig av ledning eller støyende aggregater
I alle år har kraftig områdebelysning vært forbundet med en lang ledning som må kobles til en strømkilde. Alternativt finnes det store lysaggregater på bensin eller diesel, som må hektes på kroken bak en bil for å transporteres.
Men disse løsningene er ikke alltid like praktiske når det trengs kraftig lys for å kunne jobbe i mørket.
Det fikk nettselskapet Lede oppleve da et helikopter i dårlig vær fløy inn i en høyspentlinje og styrtet i Lannerheia ved Porsgrunn i sommer.
– Selv om vi har veldig gode hodelykter og mye lys på montørbilene, så vi da at vi i visse tilfeller har behov for mobile, batteridrevne lystårn som gir veldig mye lys. Vi begynte å sjekke hva som finnes av batteridrevne produkter på markedet, sier Bjørn Gunnar Andersen i Lede.
Det de fant var Milwaukees kraftigste lystårn, som tilhører den aller kraftigste serien av batteriverktøy, MX Fuel. Dette er en verktøyserie som ikke bare erstatter ledningen, men ofte også bensinmotoren.
MXF TL, som tårnet heter, kan levere opptil 20.000 lumen på ren batteridrift, fordelt på fire lyshoder som kan posisjoneres i alle retninger. Koblet til strøm gir den 27.000 lumen, og da lades batteriet samtidig. Hele riggen er sammenleggbar og veier 48 kg.
– Det er ikke mer enn at én person greier å laste den inn og ut av en varebil. Det vil ofte være mer praktisk å legge en slik bak i lasterommet enn å hekte et bensin- eller dieseldrevet lysaggregat på hengerfestet, sier Daniel Higdem Mamelund, som er ansvarlig for lysproduktene hos Milwaukee.
Lede, som også benytter mye verktøy i M18-serien til Milwaukee, fikk teste ut MX Fuel-lystårnet.
– Den gav jo et voldsomt lys og falt i veldig god jord. Vi besluttet å kjøpe inn tre stykker, som nå står plassert ved Ledes montørstasjoner i henholdsvis Porsgrunn, Tønsberg og Hjartdal, der de alltid er oppladet, som beredskap, forteller Andersen.
Alt fra bygg og anlegg til beredskap og redningstjeneste
Mamelund forteller at den kraftige lysmasta i MX Fuel-serien passer til aktører innen alt fra ulike beredskapsfunksjoner og redningstjeneste til bygg- og anleggsbransjen.
– Jeg får plass til to slike lystårn i Passaten min når jeg skal ut på en produktdemo. I en Caddy kan man få inn opptil seks slike lystårn, sier han.
– Det finnes fossildrevne lystårn med enda høyere lysutbytte enn MXF TL, men disse er ofte veldig kostbare, og bidrar negativt til utslippskravene på moderne byggeplasser. Har man behov for ekstra belysning kan man heller plassere ut flere enheter, og dermed også eliminere plagsomme skygger og dårlig opplyste hjørner på arbeidsplassen, sier han.
For Lede er vekt og størrelse godt innenfor det de kan frakte ut i terrenget.
– Vi har både ATV-er og beltegående kjøretøy, så det er ikke noe problem å få disse lysene ut i ulendt terreng. Ved behov har vi også mulighet til å frakte utstyr ut med helikopter, forteller Andersen.
Tåler vindkast på 55 km/t
Masten er opptil 3,10 meter høy, og er motorisert. Når enheten er trillet ut der den skal plasseres, tar det derfor bare sekunder å få i gang belysningen. Det kan være avgjørende for et redningsoppdrag.
Lystårnet er laget for å tåle tøff bruk. Linsene på hvert enkelt lyshode er for eksempel laget i solid polykarbonat, og batteriet er beskyttet i en forseglet batterikasse.
– Vi bruker verktøy i M18-serien til Milwaukee også, og har lys som gir 6000 lumen med det batteriet. Men den går jo ikke over 3 meter opp i lufta. Selv om MX Fuel-lystårnene er tiltenkt beredskap, kan vi selvfølgelig ta dem i bruk på montørjobber når det er mørkt og uvær og vi trenger masse lys, sier Andersen.
Og uvær er ikke noe problem, ifølge Mamelund, som forteller at Milwaukee har testet tårnet til å tåle vindkast på 55 km/t, som er i området stiv kuling.
Lystårnet har selvfølgelig Milwaukees ONE-KEY verktøysporing via app, og lyset kan også kontrolleres via denne appen.
– Både tidsstyring og dimming kan håndteres via appen, og ett MX Fuel REDLITHIUM-batteri vil gi henholdsvis 3, 6 eller 10 timer driftstid, avhengig av lysstyrken du velger, forteller Mamelund.
– De som velger dette systemet gjør det nettopp på grunn av brukervennligheten, portabiliteten og at den gir så vanvittig godt lysutbytte på batteri, avslutter han.