15:28:37Nyhetsstudio

Piloter på redningshelikopter frykter straff – vil endre landingspraksis

Flere sykehus har ikke godkjent landingsplass for det nye redningshelikopteret Sar Queen. Det betyr at piloter kan risikere å straffeforfølges om noe går galt.

Piloter må nemlig påberope seg nødrett om pasienter skal flys helt fram til et sykehus uten godkjent landingsplass, skriver NRK. Om noe da skulle gå galt, mener Forsvaret at pilotene risikerer å bli personlig straffeforfulgt i stedet for at Forsvaret som system straffes.

– Hvis det skulle oppstå en hendelse på bakgrunn av en nødrettsbetraktning som ikke var riktig, så vil man kunne se at påtalemyndigheten i dag vil gå etter den enkelte fartøysjef – og holde ham personlig ansvarlig, sier oberst Kenneth Øvland, som er sjef ved Luftoperativt inspektorat.

Han peker på Helge Ingstad-havariet, der vaktsjefen på KNM Helge Ingstad tidligere i år ble dømt etter at fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS i 2018. Dommen er anket.

Så langt er det bare to sykehus i Norge som er godkjent for det nye redningshelikopteret. Øvland ber om at det på kort sikt kan gis dispensasjoner for lovlige landinger på andre sykehus.

– Dersom Luftfartstilsynet innvilger dispensasjon, vil landingene bli ansett som lovlige, på linje med andre, godkjente landingsplasser, sier han.

Ellers er alternativet for flygere å lange på nærmeste flyplass, hvor pasienten blir hentet med sykebil.