Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Derfor har maskinen gått i over 100 år

Det er ikke fordi slitedelene varer evig.

Del

For eksportsuksessen Nordic Paper på Greåker i Østfold, der maskinene går døgnet rundt, er det ikke alltid bare å løpe til nærmeste deleleverandør om noe ryker. Enkelte deler av maskinene runder snart hundre år i full drift, og reservedeler kan være en saga blott for lenge siden. Derfor kreves det ekstra oppmerksomhet og årvåkenhet fra mekanikerne, elektrikerne og automatikerne som kjenner de to gigantiske papirmaskinene inn og ut. Deres iherdige jobb hindrer at slitedeler som ryker får større konsekvenser for maskineriet og stanser produksjonen. 

– Det viktigste målet vi har, det er oppetiden, sier servicetekniker Elin Dahlstrøm i Nordic Paper, med ansvaret for Tilstandskontroll. Hun og teamet sjekker, lytter, tester og sammenlikner kontinuerlig enorme menger med data for å holde produksjonen i gang. 

Det oppnås gjennom grundig overvåking av maskinene, og tester av alle komponentene som skal monteres inn. For det verste som kan skje, er en uplanlagt stans.

– Stort sett er det veldig lite uplanlagt stans i maskineriet, sier Dahlstrøm. 

– Når det gjelder vibrasjonsanalyse, har vi over 1100 målinger på maskineriet, forteller hun. Teamet hennes har ansvaret for å samle inn de ulike måledataene, organisere dem i system, sammenlikne og analysere for å finne ulike komponenter i maskineriet som kan være i ferd med å feile. Det kreves systematikk, gode rutiner og ikke minst motiverte og interesserte teknikere for å avdekke de mest kritiske feilene.

– Den første målingen er fra 2007, den siste er fra i går, så vi har hele historikken på et målepunkt. Vi ser etter avvik fra normalen, på ulike frekvenser og styrke i opptakene.

Gamle maskiner ruller best

Fabrikken på Greåker kan spore sine røtter til tilbake til den ble bygget i 1905, som Greåker Industrier. Noen år senere kom den første papirmaskinen i drift, og en til i 1954, og begge er i bruk enda. Det har vært produksjon av greaseproof papir her hele tiden, og det er en levedyktig industri der de to maskinene til sammen sender ut 35 000 tonn papir i året.

At industrien er levedyktig, vises i populariteten Nordic Paper opplever utenlands. I fabrikkhallen går produksjonen kontinuerlig, og enorme ruller med papir for matindustrien nærmest spyttes ut fra de gamle maskinene i et høyt tempo. Det gjør toleransen for feil enda mindre, og med høy hastighet på produksjonslinjen skal det lite til før noe går galt og papiret spruter ut av maskinen uten å havne på en rull.

Sjelden maskinpark

Papirindustrien i Norge har vært gjennom tunge tider og er nå en liten brøkdel av hva den en gang var. Maskinene på Greåker, derimot, går for full damp, men når noe først skjer, er det et stadig mindre fagmiljø å henvende seg til. 

– Vi er en gjeng som synes dette er gøy og er glad i det vi driver med. Det er en levedyktig fabrikk med mange lærlinger som går kjemi- og prosessfag, men papirfabrikker er en sjeldenhet med bare 5-6 stykker igjen i landet, sier Dahlstrøm.

Med høye krav til å holde produksjonen oppe og effektiv med en gammel maskinpark, har analyse av maskinenes helse og preventivt vedlikehold en spesielt viktig funksjon hos Nordic Paper. Om noe stort på maskinen fra 1954 ryker, kan det være den siste delen i landet, kanskje i verden, som går. Da er det ikke bare å ringe til delelageret og rekvirere en ny.

– Vi har endret mye på maskinen, men rammeverket og støpejernsarmaturet er originalt.

Topp moderne analyse fra SKF

Fra papirmaskinene PM1 og PM4 rulles det ut kilometervis med papir hver dag, og kravene til oppetid er skyhøye. Det oppnås med nøye oppfølging av maskineriet.
Fra papirmaskinene PM1 og PM4 rulles det ut kilometervis med papir hver dag, og kravene til oppetid er skyhøye. Det oppnås med nøye oppfølging av maskineriet.

Selv om størstedelen av maskineriet er eldre enn de aller fleste ansatte på Nordic Paper, har bedriften fulgt godt med i timen når det gjelder oppgradering av maskineriet. SKF er leverandør av kulelager, som de er verdenskjent for, men også elektronisk overvåking av utstyret for å avdekke skader og feil før de får konsekvenser for driften.

På Nordic Paper er det godt etablerte rutiner og avansert utstyr som avdekker kommende feil, ofte lenge før en person hadde klart å av dekke feilene med sansene. Ikke bare på gammelt utstyr, men også nytt og reparert utstyr som skal inn i fabrikkhallen og starte et langt liv i papirmaskinene.

– Alle motorer som skal inn i maskineriet, om de er helt nye eller bare overhalte, blir testet av oss, sier Kjell Eivind Ottersen.

Han tar frem prober som kobles til en tre-fas motor, og SKF-utstyret tester de asynkrone motorene som etterhvert skal inn i maskinene. Det er et helt rom fylt opp av motorer, så ingen tid kan sløses på unødig lange tester.

– Vi har en liste på rundt 70 motorer som er prioriterte, av totalt circa 140 motorer i anlegget.

– Ligger langt fremme i testing

Større er den ikke, Baker-maskinen som tester og godkjenner motorene i Nordic Papers maskiner PM1 og PM4. Kjell Eivind Ottersen gjør motoren klar til testing, og alle motorer som skal inn i maskineriet testes. Gammel som ny. 
Større er den ikke, Baker-maskinen som tester og godkjenner motorene i Nordic Papers maskiner PM1 og PM4. Kjell Eivind Ottersen gjør motoren klar til testing, og alle motorer som skal inn i maskineriet testes. Gammel som ny. 

Utstyret han bruker, en Baker-tester fra SKF, tester statorviklingene på motoren med høyspenning for å bekrefte at både nye og overhalte motorer er klare til å monteres. Testene som kjøres, med inntil ti ganger spenningen som vanligvis brukes, oppdager feil før de får konsekvenser for driften.

Ottersen kobler til probene og starter testen på Baker-testeren. Drøyt et minutt senere er testen ferdig, og motoren passerte testen. Like viktig er det at alle parametrene fra testen er lagret. Dermed har verkstedet noe å sammenlikne verdiene med når motoren skal testes rutinemessig neste gang.

Med en Baker-tester i verktøykassen, ligger Nordic Paper langt foran kurven når det kommer til å hindre driftsstans og uplanlagte stans i maskineriet.

– Denne typen testutstyr er noe man vanligvis finner på motorverksteder, der motorene testes når de kommer inn på reparasjon og før de sendes ut igjen. Når Nordic Paper kjører disse testene på motorene selv, ligger de langt foran de fleste som kjører vedlikehold i fabrikkmiljø, sier Terje Kittilsen, som er servicesjef i SKF Norge.

– Og det er ingen god grunn til å la være. Disse moderne Baker-testerne er enkle å bruke, og kan koke testen ned til et grønt lyst for godkjent og rødt for ikke godkjent, sier han.

Statisk motoranalyse med BAKER-testeren

Lær mer om SKFs ledende produkter innen motoranalyse.

Les mer her »

Quick Collect datakollektor

Håndholdt sensor som gjør det lekende lett å gjøre pålitelige vibrasjons- og temperaturmålinger.

Les mer her »

Dette er SKF Norge

Med over hundre års tilstedeværelse i Norge, er SKF Norge en kilde til kunnskap og produkter i verdensklasse.

Les mer her »

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra SKF Norge