Det trenger ikke å være vanskelig å installere elbil-ladere
Antallet elektriske biler vokser. I 2017 ble alle rekorder for antallet solgte elbiler i Norge slått, og dette krever en omfattende infrastruktur for lading.
Det er derfor helt naturlig at det blir montert et skikkelig system for lading av elektiske biler når et borettslag, næringsbygg eller kommunalt bygg pusses opp. Ikke minst gjelder det privatpersoner, som ved oppussing av hus også gjerne ønsker å sette opp et ordentlig ladepunkt.
– Dette skjer spesielt ofte hvis det elektiske anlegget renoveres, forteller Morten Sagen, daglig leder i den askerbaserte bedriften Arkel. – Mange vil ha elbillading i samme slengen, sier han.
Etterspørselen vokser
Installatørbedriften har den siste tiden merket seg en betydelig økning i forespørsler om å installere ladestasjoner, og Morten Sagen forteller at de nå nesten daglig blir kontaktet av kunder som ønsker å få prissatt en slik installasjon.
Det er gode grunner til det. Arkel installerer ladeopplegg på en smidig og effektiv måte, uten at det koster for mye.
Et godt eksempel er jobben Arkel gjennomførte før jul, som innebar installasjon av ladeplasser til flere titalls elbiler på Solgården boligsenter i Asker. Riktignok var ikke dette i forbindelse med generell oppgradering av fasilitetene, men kommunen ønsket å bytte ut bilene hjemmetjenesten bruker, med 21 elektriske Renault Zoe.
Det betyr at det var behov for et anlegg som kan lade mange biler samtidig, og på kort tid. Bilene brukes tross alt så godt som hele døgnet til hjemmesykepleie, og kan være nødt til å rykke ut på kort varsel - så de trenger å være oppladet til enhver tid.
Ukomplisert montering
Løsningen ble levert av Schneider Electric, og består av to skinner som er montert i taket, på hver sin side av garasjen til boligsenteret. Skinnene er koblet opp til to trafoer, og brukes til å montere uttaksbokser, som da leverer strømmen til ladestasjonene som sitter på veggene.
– Ladestasjonene er stort sett de samme uansett anlegg, men det er skinnene i taket som utgjør forskjellen. De gjør at det er svært enkelt å sette opp så mange ladestasjoner som man trenger, da uttaksboksene kan bare klikkes inn i skinnen. Deretter trenger man bare å sette opp en lader, sier Morten Sagen.
– En annen fordel med løsningen til Schneider er at det har et system for dynamisk strømstyring. Det måler hele tiden hvor mye strøm som er tilgjengelig i bygget. Når det er nok strøm tilgjengelig, er det mulig å lade med 22 kilowatt på bilene.
Det totale opplegget på boligsenteret innebærer altså to trafoer for å få 400 volt til ladestasjonene, to skinner som kan håndtere 250 amper, uttaksbokser og sikringer. Laderne kan også kommunisere med hverandre og med styringssystemet.
– Mange installatører ser på installasjon av slike anlegg som noe ganske nytt, og priser seg litt høyt. Våre erfaringer er at dette er veldig smidig å sette opp, forteller Morten Sagen.
Et viktig poeng er også at man bør ikke låse seg til enkeltleverandør av systemer: Grensesnittet mellom ladestasjonen og driftsoperatøren bør basere seg på en åpen standard, slik at det er enkelt å bytte driftsoperatør om det skulle oppstå behov. I motsatt fall er man «gift» med leverandøren.
Invester i fremtidsrettet infrastruktur
Når det gjelder borettslag og næringsbygg, er det gjerne enda mer relevant med denne type skinneløsninger, ifølge Morten Sagen.
Èn fordel er det økonomiske aspektet: Det er vanlig at sameiet betaler for installasjonen av en skinne gjennom hele garasjen, så tilbys beboerne en ladestasjon til en pris som blir fakturert direkte. Denne prisen blir da lik for alle, uansett hvor ladestasjonen blir montert.
– Legger du opp et tradisjonelt ladesystem, vil prisen på laderne variere, siden du da må legge opp kabler i forskjellige lengder. Når du installerer en kabel til ladestasjonen som er på kanskje 150 meter, øker prisen for beboeren. Med skinneløsning er det like langt til hver lader og parkeringsplass, sier Morten Sagen.
Den andre fordelen er at det er fort gjort å installere nye ladestasjoner når flere beboere kjøper seg elbiler. Opplegget er tross alt dimensjonert for å kunne oppgraderes enkelt.
Ved oppgradering av anlegg gis det nemlig ofte tilbud på løsninger som ikke har tilstrekkelig infrastruktur for fremtidige behov. Det kan fort bli et problem på sikt når behovet for lading blir større og infrastrukturen må oppgraderes.
– Man bør definitivt tenke på løsninger som gir nok strøm, ikke bare i dag, men også om noen år. I et borettslag kan det i dag være fem av 50 leiligheter som har elbil, men i løpet av få år kan det fort bli 40 av 50 som vil lade, sier Morten Sagen.