E16 ved Eggemoen stengt etter utglidning – Glasopor skumglass muliggjorde rask gjenoppbygging
Etter utglidningen den 4. september 2024 der store masser skled ut i Eggemobakkene på Ringerike, gikk arbeidet med å reparere E16 Eggemoen framover i høyt tempo. Hele den berørte veistrekningen på omtrent 200 meter måtte gjenoppbygges.
Arbeidet inkluderte masseutskifting, full utskifting av veioverbygningen, asfaltering, ny veimerking og montering av rekkverk. Statens vegvesen hadde som mål å gjenåpne veien innen samme måned.
Intensivt arbeid fra start til slutt
Allerede den 16. september startet utbedringsarbeidet, og det var en intensiv periode med samarbeid mellom flere aktører. Ifølge Statens vegvesen var dette et krevende prosjekt, hvor både omfanget av skadene og nødvendige tiltak for stabilisering utfordret arbeidet. I en uttalelse fra seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen Drift og vedlikehold ble det fremhevet:
– Det er en stor jobb som gjøres, hvor hele veioverbygningen på en strekning på cirka 200 meter må skiftes og bygges opp igjen.
Målsetningen var at arbeidet skulle være ferdigstilt innen september.
Trafikale tiltak og hensyn
Mens veien var stengt, gikk omkjøringsruten via fylkesvei 241 Norderhov til E16 ved Jevnaker, og Statens vegvesen oppfordret trafikanter til å vise hensyn på omkjøringsveiene. Skilting sørget for tydelig veiledning, og de fleste bilister tilpasset seg omkjøringsruten til E16 Eggemoen. Statens vegvesen påpeker imidlertid at belastningen på de alternative veiene var betydelig, og minner om viktigheten av å følge trafikkreglene for å unngå ytterligere utfordringer i slike situasjoner.
Glasopor skumglass – En nøkkelfaktor for rask gjenoppbygging av E16 Eggemoen
En sentral faktor i den raske fremdriften har vært bruken av Glasopor skumglass. Glasopor har levert 1450 m³ skumglass til prosjektet, noe som har muliggjort effektiv kantforsterkning og gjenoppbygging av Eggemobakkene. Leveransene ble avsluttet 24. september, og uten dette stabile lettfyllingsmaterialet ville det vært svært utfordrende å gjennomføre arbeidet like hurtig. Skumglassets egenskaper, inkludert lav vekt, høy dreneringsevne og frostisolasjon, gjorde det til en ideell løsning for stabilisering av veien etter utglidningen.
Bruken av Glasopor skumglass har også redusert massetransportbehovet, noe som har spart både tid og ressurser under utbyggingen. Glasopor har erfaring med kantforsterkning i tidligere prosjekter og det har vist seg å være en trygg og bærekraftig løsning. Dette prosjektet ved E16 Eggemoen bekrefter igjen hvilken effekt skumglass har for veivedlikeholdsprosjekter med utfordrende grunnforhold.
Les mer om vår suksess med kantforsterkning her.
Anlegg Øst Entreprenør med solid innsats
Som bildene i artikkelen viser, har Anlegg Øst Entreprenør gjort en solid innsats og deres arbeid er et godt eksempel på hvordan kantforsterkning med Glasopor skumglass bør utføres.
Regionsjef for Sør-Norge i Glasopor, Trond Falao, har besøkt anleggsplassen i flere omganger, og kan konstatere:
– Jeg ble møtt av en flott gjeng fra Anlegg Øst Entreprenør som var bevisst sine oppgaver. De jobbet godt med å traue ut og legge skumglasset lagvis med geonett og komprimeringer. De hadde kanskje ikke så mye erfaring med produktet vårt fra tidligere, men de var nysgjerrige, hadde gode spørsmål, og fulgte en oppskrift i et geoteknisk notat de hadde fått fra Statens vegvesen.
Etter at Glasopors leveranser var fullført allerede 24. september, var det kun de siste stegene som gjensto før veien kunne gjenåpnes. Asfaltering, ny veimerking og montering av rekkverk var de siste arbeidsoppgavene før E16 Eggemoen igjen kunne åpnes for trafikk.
Statens vegvesens målsetting for E16 Eggemoen – trygg og stabil vei
Eggemoen er et platå som består av en enorm sandmorene og er Norges største forekomst av sand og grus. Bakkene opp til platået, kalt Eggemobakkene på E16, har i flere år hatt setningsskader. I 2021 ble det utført masseutskifting i feltet ut mot skråningen øverst i Eggemobakkene, et stykke lenger opp fra rasstedet. Det ble da lagt en lettfylling av Glasopor skumglass og geonett, og her har det ikke vært noen utglidninger tross ekstremnedbøren 4. september.
Som Statens vegvesen presiserer, har sikkerhet vært hovedfokus gjennom hele gjenoppbyggingsprosessen etter utglidningen. Utbedringsarbeidene har vært nødvendige for å sikre både trafikksikkerhet og langvarig stabilitet på denne viktige strekningen av E16.
– Veien i Eggemobakkene har over mange år siget sakte ned, så det gjøres nå en jobb ikke bare for å reparere den synlige delen av utglidningen, men for å sikre en mer varig løsning for dette strekket for å unngå fremtidige utglidninger, uttalte seksjonssjef Eiterjord.
Nå som veien har åpnet igjen, kjører bilistene på en tryggere vei, med forbedret underlag og solid forsterkning mot fremtidige utfordringer som setningsskader og utglidninger.
Som produsent av Glasopor skumglass er vi stolte av å ha bidratt til dette kritiske prosjektet. Vårt 100 % resirkulerte skumglassmateriale har ikke bare muliggjort rask gjenoppbygging, men gir også en fremtidsrettet løsning for veistabilisering. Med sine unike egenskaper er skumglass et materiale som sikrer styrke, drenering og frostisolering, og reduserer behovet for fremtidig vedlikehold.