– Det gikk som en drøm
I høst skulle Turhus Maskin bytte ut en gammel kulvert ved Flå i Hallingdal; under den travle riksveien mellom Øst- og Vestlandet. Kulverten var 2,5 meter høy, og i gamle dager fraktet de tømmer med hest gjennom her og ut i Hallingdalselva like nedenfor.
Det var første gang Turhus Maskin skulle legge Wavin XL rør med en imponerende diameter på 3 meter. I tillegg skulle legging og overfylling av rørene skje raskt, fordi de ville gå under den sterkt trafikkerte riksvei 7 gjennom Hallingdal.
Det var Statens vegvesen som foreskrev plastrør
Ved å velge plast, kunne vi få rørene i mer riktige lengder og dermed spare tid på installasjonen.
– Statens vegvesen var byggherre og BMO Entreprenør var hovedentreprenør, og de engasjerte oss i Turhus Maskin AS til å utføre hele oppdraget. Vegvesenet ville at det skulle legges plastrør med diameter på hele 3 meter her, forteller Lars Erik Berg. Han er VA-selger hos Ahlsell Hønefoss. – Vegvesenet ønsket å få gjennomført dette arbeidet så raskt som mulig på denne viktige riksveien. Og da var det mer gunstig å bruke plastrør enn rør av betong.
Plastrør er raskere å legge ned
– Vi skulle legge ned totalt 22 meter rør i denne dimensjonen, og ville ha så få enheter som mulig å jobbe med, opplyser Per Turhus i Turhus Maskin AS, som stod for dette arbeidet. Dette maskinentreprenørfirmaet har hovedkontoret sitt i Gol, men har også en avdeling i Oslo. – Ved å velge plast, kunne vi få rørene i mer riktige lengder og dermed spare tid på installasjonen.
De bestilte derfor tre Wavin XL 3000 rør med lengde på henholdsvis 11, 6 og 5 meter. For å kunne følge veiskråningen på stedet, ble den ene enden på 11 meteren og på 5 meteren skråskjært på fabrikken i Tallinn. Dermed slapp Turhus å tilpasse rørene etter at de var montert.
– Vi hadde aldri lagt ned plastrør av så store dimensjoner tidligere, innrømmer Turhus. – Men plast er mye lettere enn betong. Så vi behøvde ikke å hente inn store kraner. Vi koblet til en graver på hver side av rørene, og da gikk det veldig greit å få lagt dem ned. Det var også enkelt å koble rørene sammen etterpå.
– Vi var usikre på hvor vi skulle legge omkjøringsveien, derfor bestilte vi rørene i disse tre lengdene, fortsetter han. – For vi trodde at vi kanskje måtte vente med å legge ned 5 meters røret til etter vi hadde åpnet veien igjen. Men så viste det seg at vi kunne legge omkjøringsveien lengre ned mot elva, slik at vi fikk lagt hele renna med en gang.
Det hastet. Og leveransen gikk over all forventning
– Hvorfor valgte dere Wavin som leverandør?
– På så store rørdimensjoner er Wavin så og si enerådende, fastslår Berg. – Og dette var et riktig valg for oss. For denne leveransen gikk over all forventning.
– Hvordan da?
– Vi grossister er jo avhengig av fornøyde kunder, og da er det viktig å ha leverandører som kan levere til avtalt tid, forklarer Berg. – I dette tilfellet måtte Turhus Maskin ha rørene levert tidlig mandag 15. oktober. Og dette klarte Wavin, selv om de hadde mottatt bestillingen bare 14 dager tidligere. Rørene ankom Flå allerede natt til denne mandagen, så Turhus Maskin var i full gang med å legge rørene da vi ankom for å inspisere anleggsplassen utpå formiddagen.
God kontakt underveis
– Vi hadde på forhånd beregnet ringstivheten til SN 4,0, forteller distriktsleder VA Stian Westheim i Norsk Wavin. – Og Turhus Maskin fikk informasjonen de trengte om overdekning av røret og oppbygging av veien.
– Vi hadde god kontakt både med Wavin og Ahlsell underveis, og vi fikk all den service og bistand vi hadde behov for, bekrefter Turhus. – Vi la pukk 8/16 inntil røret, og pakket og komprimerte dette nøye. Denne dimensjonen av pukk bruker vi forresten til nesten alt av rør i dag; også betongrør. Og utenpå denne omfyllingsmassen la vi kult på 20/120 som forsterkningslag.
Startet å legge ned rørene på mandag. Åpnet veien igjen fredag
– Vi åpnet veien igjen ved 14-15-tiden fredagen etter, sier Turhus. – Da var veien kjørbar med to kjørebaner i full bredde, og ferdig asfaltert. Det hadde neppe vært mulig å kunne gjennomføre dette prosjektet så raskt hvis vi hadde valgt betongrør og måtte dratt inn tyngre maskiner for å få dem på plass.
– Det virker som hele prosjektet deres gikk problemfritt?
– Ja, det gikk veldig greit. Bortsett fra at det ble en del kø ved den lysregulerte omkjøringen søndagen før rørene kom. Da skulle folk hjem fra høstferie, og omkjøringen vår hadde bare én kjørebane. Men alt det andre; det gikk som drøm, smiler Per Turhus.
Hvordan skal vi takle overvannet?
Overvann er en utfordring som vokser i omfang.
Finn løsninger her »Skaff deg den nye kumplakaten
Få en smart plakat som viser hele kum-systemet på ett sted!
Skaff den her »