Fjellsikring med sprøytebetong er en viktig del av tunneldriften. Lavkarbonbetong har blitt ganske vanlig å bruke i byggekonstruksjoner, men ikke som sprøytebetong i tunnelbygging. Unicon har i tett samarbeid med BASF/Masterbuilders, Skanska, Entreprenørservice og Statens Vegvesen utviklet en helt ny lavkarbon sprøytebetong - UNI-Green med flere fordeler og med minst like gode egenskaper som dagens referansebetong:
Utviklingen av spesialbetongen ble gjennomført ved to av Statens Vegvesens prosjekter; Strømnestunnelen (Fv.17 og fv.720 Dyrstad–Sprova–Malm) nord i Trøndelag og E18 EK3 Farriseide, Larvik. Ved valg av disse to fikk vi nemlig muligheten til å teste på sementer fra begge våre leverandører, Aalborg og Norcem sammen med ulike mengder flyveaske.
Følgende testprogram ble gjennomført ved begge prosjektene:
Resultatene fra testingen stod ikke noe tilbake ifht. normal sprøytebetong, men det beste av alt er klimagevinsten! I et tenkt prosjekt på 30.000 m3 sprøytebetong vil vi kunne spare 2.100 tonn CO2!
Statens Vegvesens rapport nr. 391 – Sprøytebetong med redusert karbonavtrykk beskriver utviklingen og resultatene i mer detalj. Les mer
Produktark om sprøytebetong kan lastes ned her.