– Det tok 30 år før teknologien ble moden nok for den optimale firehjulsdriften
– I 30 år har ingeniørene våre gått rundt med en teori om hvordan firehjulsdrift kunne bli enda bedre, men det var først da elbilrevolusjonen startet at den kunne realiseres, sier Vegard Werner, produktsjef hos Mitsubshi Motors.
Ideen hans japanske kolleger tenkte ut, var enda bedre kontroll og overvåkning av alle bilens fire hjul. Med modeller som Pajero, L200, Outlander og en rekke andre firehjulstrekkere, er ikke Mitsubishi nykommere på firehjulsdrift, de stoppet bare aldri å innovere.
– Grunnen til at vi kaller den nye måten å tenke firehjulsdrift for revolusjonerende, er at den elektriske driften gjør det mulig å drive hjulene enda mer individuelt. De fleste bilinteresserte kjenner til prinsippene for vanlig bensinmotordrevet firehjulsdrift, men da er man ganske bundet til det mekaniske drivverket, forklarer Werner.
Dette konseptet har Mitsubishi døpt Super All Wheel Control, eller S-AWC blant venner. Navnet går tilbake til Mitsubishi Lancer Evolution X, og har blitt samlebetegnelsen på en klynge av avanserte teknologiske løsninger i bilen.
Lancer Evolution har lang fartstid på rallybaner verden over, og erfaringene kommer godt med i Outlander PHEV. Som navnet sier er ikke Outlander PHEV fremmed for å ta fatt på grovere veier, og der merkes den smartere styringen av alle hjul svært godt. Spesielt i grusbakkene langs hovedveien i Maridalen, der vi tar den ut på en liten prøvetur.
Som en elbil med innebygget lader
Hva er de ulike komponentene som gjør denne løsningen spesielt godt egnet til å håndtere norske veier, vinter som sommer? Først må vi se litt på hvordan elmotorene har gjort sitt inntog i Outlander PHEV. Det er her de store endringene har kommet, siden de elektriske motorene nå er hoveddelen i drivlinjen og bensinmotoren kommer inn som en hjelper til de to elektriske.
En måte man merker den elektriske driften svært godt på, er kjørekomforten. Myk akselerasjon og svært god kontroll på vanskelig underlag som snø og is viser alle de beste egenskapene til en elbil, kombinert med alle de beste egenskapene til en stor firehjulstrekker.
Kort fortalt fungerer Outlander PHEV mest som en elbil, siden elmotorene har hovedansvaret for fremdriften. Bensinmotoren kan slå inn for å lade batteriet, men kan også drive forhjulene dersom behovet for ekstra kraft er der. For rolig kjøring og køkjøring, drives hjulene frem av de elektriske motorene og gir en myk fremdrift.
Tre løsninger i én pakke
Dette er annerledes enn andre hybrider, siden det tar steget enda lenger inn i elbilverden. Batteripakken er har høy kapasitet, og gjør det mulig for de fleste å kjøre kun på strøm i hverdagen. Fremdriften skal primært komme fra elmotoren, og det gjør det mulig å realisere det fulle potensialet som ligger i S-AWC-konseptet.
Så hva skjuler seg bak samlebetegnelsen S-AWC?
For å forstå hva som utgjør S-AWC, må vi trekke inn noen kjente og ukjente trebokstavers forkortelser fra bilverden. ABS og ASC kjenner de fleste til. Det er aktiv bremsing og aktiv stabilitetskontroll. Uttrykket AYC (Active Yaw Control) er nok ukjent for de fleste. Til sammen utfører denne trioen svært kompliserte utregninger som gir kjøreegenskaper ulikt noen annen bil i klassen.
– Resultatet er en kontroll over hvert enkelt hjul, som langt mer avansert enn man kan få til med vanlige differensialløsninger. Sensorer registrerer hvor det behøves mer eller mindre pådrag på hjul og øker eller reduserer det, forteller Werner.
Deler problem med fly
AYC, Active Yaw Control, styrer hvordan bilen beveger seg i horisontalplanet. Altså rundt sin egen akse. Begrepet kommer fra luftfarten, der yaw er bevegelsen som går rett til siden. På en bil er det mye av bevegelsen som skjer når man svinger, siden den ikke ruller, altså krenger, på langt nær så mye som et fly.
AYC kontrollerer bevegelsen med sensorer, og sender signaler til drivlinjen for å kompensere for uønskede bevegelser. Det er lettere med de to elektrisk drevne motorene, enn å utføre endringene på akslingen fra en forbrenningsmotor.
Med så finmasket kontroll over bilens bremsesystem, er det bedre mulighet for å styre hvordan den skal oppføre seg på ulike underlag. Det gir førere muligheten til å sette S-AWC i flere forskjellige modus: Normal, 4WD Lock, Sport og Snow. Slik oppnås den maksimale kjørekomforten i utfordrende kjøreforhold, og nytt av 2018-modellen er Sport og Snow. En egen Eco-modus gir økt kjørelengde ved å begrense akselerasjon og reduserer forbruket til oppvarming og AC.
Det gir bilens systemer muligheten til å etterleve førerens ønsker best mulig.
Eneste plug-in med hurtiglading
De fleste hybridene på markedet i dag er såkalte selvladende hybrider, der forbrenningsmotoren til syvende og sist er energikilden. En ladbar hybrid, eller PHEV, har forbrenningsmotor for de lange distansene men også muligheten til å lade opp batteriet fra strømnettet.
På en tur rundt om i Oslo får vi i oppdrag å finne ut hvor langt Outlander PHEV kan kjøre på ren eldrift. Ved å trykke inn EV-knappen hindres forbrenningsmotoren i å starte, den vil dermed ikke lade batteriet og heller ikke hjelpe til med fremdriften før batteripakken er tom.
I ren EV-modus, uten å være sparsommelig på en nydelig høstdag, fikk vi rundt 45 kilometer drift fra batteripakken, helt i tråd med WLTP-rangeringen av Outlander PHEV. Det holder til de fleste bilisters daglige kjøreturer, men Outlander PHEV har et ess i ermet.
– Det er anbefalt å lade pluginhybriden hjemme, så man kan kjøre rent elektrisk så mye som mulig. Vi har tatt enda en smart funksjon fra elbilverdenen, og inkludert en CHAdeMO-lader i Outlander PHEV, så den kan lade batteripakke til 80% på rundt 25 minutter, og da har du en ekstra kjørelengde med ren batteridrift, sier Werner.
Fullastet med komfort og teknologi
På utstyrssiden har Mitsubishi virkelig tatt med det meste som kan inkluderes i en toppmoderne bil.
– Her finner du alt av ekstraustyr som du kunne ønske deg, 360-kamera, adaptiv cruise control, filskiftevarsler, blindsonevarsler, elektrisk bakluke og egentlig alt man kunne ønske seg i en driftssikker bil. Og siden dette er en Outlander PHEV, får man solid hengerkapasitet med på kjøpet, men mulighet til å trekke 1500 kilo på hengeren om hengeren har brems. Det er mer enn nok for de fleste privatpersoners hengerbehov.
– Sammen med muligheten for helelektrisk drift, blir denne kombinasjonen uslåelig, mener Werner.
Unik kombinasjon
Noe elbiler og tidlige hybrider ikke har vært spesielt kjent for, er lasterom. Det er en helt annen verden med Outlander PHEV. Det er solid med benrom til fører og passasjerer. Under testturen med tre voksne menn og den høyeste av de tre plassert i baksetet, var det kun hyggelige bemerkninger om seteplassen.
Et stort, åpent bagasjerom gjør dette til en solid familiefrakter, med plass til store barnevogner og bagasje samtidig. For de hverdagslige turene med helelektrisk drift, men også hele veien til hytta på hybrid-driften når behovet er der.
Den avanserte teknologien bak S-AWC som får enda bedre utnyttelse i samarbeid med helelektriske motorer; den behagelige kjørekomforten i kombinasjon med firehjulsdrift for mer utfordrende veier gjør Outlander PHEV til et unikt kjøretøy for norske forhold. Og snart er vinteren her...