Appen gjør at JM Norge lukker avvik mye raskere enn før
Ved Myrvoll stasjon i Oppegård kommune sør for Oslo er det hektisk byggeaktivitet. Her har JM holdt på siden tidlig i 2018, og fram til 2024 skal de bygge et helt nytt nabolag med 480 leiligheter og 150 rekkehus.
For å få lov til å bli med inn på byggeplassen, har vi fått på vernesko, gul vest, hjelm og vernebriller. I JM tas nemlig sikkerhet, avvik og HMS på alvor, og vår «guide», prosjektingeniør Huseyin Yarar, har nettopp dette som en av sine hovedoppgaver.
På vei inn på byggeplassen møter vi en hærskare av gulkledde menn og kvinner på vei til lunsj. Samtidig stilner larmen fra gravemaskiner, pigghammere og gassbrennere, og vi får fred til å snakke med Yarar om vernerunder og HMS-arbeid. Dette arbeidet har nemlig fått en helt ny dimensjon på byggeplassen i løpet av de siste 8-9 månedene.
— Da jeg startet her i fjor sommer hadde jeg med protokoll i papirform på vernerundene. Det var flere sider med sjekkpunkter. Hele tiden måtte jeg finne det rette punktet i protokollen, og folk måtte vente på at jeg skrev ferdig før vi kunne gå videre. Noen ganger noterte jeg på et ark, så fylte jeg ut selve protokollen da jeg kom tilbake på kontoret. Det tok veldig lang tid, og jeg kunne aldri være sikker på at avvikene i protokollen jeg sendte ut ble lest av alle, sier Yarar.
Heldigvis for Yarar er det noen som har sett utfordringen han og andre HMS-ansvarlige har med å gjøre jobben skikkelig. Det norske selskapet CHECKD ble opprettet i 2013, og tilbyr bygg- og anleggsbransjen et komplett digitalt verktøy som forenkler alle typer befaringer.
Logging og informasjonsdeling med en app
Som nyutdannet ingeniør med en bacheloroppgave om digitale verktøy i byggeindustrien, opplevde Yarar gamlemåten som tungvinn og lite effektiv. Han var derfor ikke vond å be da byggeplasslederen spurte om han ville teste CHECKD.
— Vi starter alltid vernerunden på møterommet, der vi går gjennom alle tidligere anførte punkter som ikke er lukket, eller punkter som ikke er akseptert av den ansvarlige faggruppen, på storskjerm. Alt ligger i CHECKD med bildedokumentasjon, beskrivelse, status og plassering på riggtegningen, forklarer Yarar.
Deretter tar han med seg alle verneombudene på selve vernerunden. Noen ganger blir det en runde rundt hele byggeplassen for å se at alt er i orden. Andre ganger en runde hvor det fokuseres på helt konkrete ting, for eksempel rekkverk eller adkomster.
Yarar fører avvik inn i CHECKD-appen på mobilen. Punktene logges effektivt og dokumenteres med bilder. Han slipper å hanskes med papir som går i oppløsning i regnvær eller blafrer i vinden, og et par berøringsskjermvennlige hansker reddet Yarars kalde fingre i vinterkulden.
— Effektiv logging gjør at de andre verneombudene slipper å vente på meg, slik de ofte måtte før da jeg stod der med blyant og en protokoll på flere A4-sider, sier Yarar.
Kun relevante varsler i appen
Ifølge Yarar ligger imidlertid den aller største gevinsten i etterarbeidet og oppfølgingen. Tilbake på kontoret går han gjennom punktene og passer på at alt logges med de riktige emneordene, før oppgavene delegeres til rett ansvarlig. Så sendes det ut en protokoll, som før.
— Det er ikke sikkert at den alltid leses av alle, men hver fagansvarlig får sine punkter inn i sin CHECKD-app med et varsel. De varsles kun om de punktene som angår dem. Om de vil lese andres punkter, kan de lese protokollen, sier Yarar.
Men det viktigste er, ifølge Yarar, nettopp det at hver fagansvarlig får den informasjonen som er relevant for dem, og hele tiden er oppdatert på statusen for egne ansvarsområder.
Status på hvert punkt er markert med farger. Rød betyr at oppgaven er delegert til en person, men at den ikke er akseptert. Så blir det gult når den er akseptert, og blått når oppgaven er fullført. Når Yarar godkjenner, blir den markert med grønn.
— Etter at vi begynte å bruke CHECKD har vi lukket avvikene mye raskere. De der ute ser hvilke punkter som gjelder dem til enhver tid, og jeg slipper å gå rundt og sjekke punkter og mase på at de utbedres, sier Yarar, som enkelt kan godkjenne utbedringene eller sende tilbakemeldinger om at ytterligere forbedringer må til før avviket kan lukkes.
Fornøyde brukere
Gjennom intervjuer i forbindelse med bacheloroppgaven kjenner Yarar godt til at innføring av digitale verktøy i byggeindustrien ikke alltid mottas med stormende jubel. Men CHECKD har gått ganske smertefritt.
— Jeg er imponert over hvor godt det har blitt mottatt av alle verneombudene. Det er veldig viktig at slike verktøy er enkle å bruke, og her er det stort sett bare å trykke på en knapp og akseptere. Det virker som om alle ser verdien av dette, sier Yarar.
Graving og infrastruktur er en egen entreprise på Myrvoll Stasjon, og HMS-ansvarlig hos graveentreprenøren har vært nysgjerrig på hva Yarar gjør med CHECKD i JM.
— Han er jo med på mine vernerunder. Etter en stund spurte han om jeg kunne lage et prosjekt i CHECKD til han, slik at han også kunne slippe å bruke papir og blyant på sine egne vernerunder, smiler Yarar.
Statistikk og dokumentasjon
I JM brukes CHECKD også på andre prosjekter, også i forbindelse med andre type befaringer. Men bruken av emneord er standardisert på konsernnivå.
Det gjør at man kan hente ut statistikk for hvert emne. Dermed kan Yarar følge med fra måned til måned, fra byggetrinn til byggetrinn. Om elektrikerne har blitt flinkere med å rydde vekk avfall, eller om jernbinderne har begynt å slurve mer med armeringsjern som stikker opp, så vises det i statistikken. Den samme statistikken kan hentes ut på konsernnivå, for å se utviklingen for JM Norge samlet.
Slik blir CHECKD et viktig verktøy for å måle og dokumentere hvordan man blir bedre på HMS over tid, og få kunnskap om hvilke områder man skal sette fokus på. CHECKD bidrar til struktur, oversikt, ansvarsfordeling, oppfølging, dokumentasjon og statistikk, uansett hva slags befaring det gjelder.
— CHECKD brukes jo til andre typer befaringer i JM også, for eksempel i forbindelse med overtakelse, hvor man også har mulighet for å signere dokumenter rett i appen, avslutter Yarar.