Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

BEWI satser på store bygg: – Dette blir Norges flotteste fabrikk

Del
Produsert av TUM Studio

På Eggemoen i Hønefoss bygges den nye fabrikken til BEFORM. Omgitt av ledende aktører innen teknologi- og luftfartsindustrien, vokser det fram et nytt signalbygg. 

Linn Grete Sandum i BEFORM.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
Linn Grete Sandum i BEFORM.  Foto:  TUM Studio

– Dette blir Norges flotteste fabrikk, sier prosjektansvarlig i BEFORM, Linn Grete Sandum, mens hun stolt viser fremgangen fram mot ferdigstillelse innen 2025. 

Vi møter henne på byggeplassen sammen med flere andre sentrale skikkelser i det som er et samarbeidsprosjekt mellom Eggemoen Utvikling og BEFORM.

En av nøkkelleverandørene til prosjektet er BEWI, som nå satser for fullt på leveranser til nye industri- og næringsbygg over hele Norge.

På Hønefoss er BEWI totalleverandør av nær sagt hele råbygget, bortsett fra stålkonstruksjonen: Leveransen fra BEWI består av sandwich-paneler, ringmur, dampsperre, EPS- og XPS-isolasjon, i tillegg til steinull og ikke minst PIR.

Den nye fabrikken til BEFORM på Eggermoen i Hønefoss begynner å ta form.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
Den nye fabrikken til BEFORM på Eggermoen i Hønefoss begynner å ta form.  Foto:  TUM Studio

– Dette blir et hypermoderne fabrikk- og kontorlokale på totalt 8.000 kvadratmeter som skal produsere sprøytestøpte plastprodukter, forteller Sandum, mens vi befarer bygget.

Her er ingenting er overlatt til tilfeldighetene med hensyn til design, teknologi og bærekraftige løsninger.  

PIR-panel halverer tykkelsen på vegg

Byggematerialene som BEWI leverer til råbygget spiller også en viktig rolle i å redusere miljøavtrykket til fabrikken. 

Ove Eidsvåg i BEWI. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Ove Eidsvåg i BEWI. Foto:  TUM Studio

– Produktene vi leverer gir mange miljøgevinster, men den beste miljøeffekten kommer fra den svært god isoleringsevnen produktene har. Det gjør at man bruker mindre strøm på oppvarming, og i dette tilfellet kan eksportere mer overskuddsvarme, sier Ove Eidsvåg i BEWI, som er storkundeansvarlig på dette prosjektet. 

BEWI er også den eneste norskeide leverandøren av sandwich-paneler med PIR-kjerne i markedet, som brukes på veggene til den nye fabrikken. 

BEWI har levert 19 lastebiler fullastet med sandwich-paneler med PIR-kjerne.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
BEWI har levert 19 lastebiler fullastet med sandwich-paneler med PIR-kjerne.  Foto:  TUM Studio

– PIR er en type isolasjon i plateformat med lav vekt og svært god isoleringsevne. Sandwich veggelement har PIR som kjerne, og stålplater på begge sider slik at du får levert ferdig vegg til byggeplasstomta, sier Eidsvåg — mens han viser fram produktet som er plassert i store volum på byggeplassen.

Sandwich veggelement har PIR-kjerne og stålplater på begge sider, slik at du får levert ferdig vegg. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Sandwich veggelement har PIR-kjerne og stålplater på begge sider, slik at du får levert ferdig vegg. Foto:  TUM Studio

Den gode isolasjonsevnen gjør at de kan halvere tykkelsen på veggen, og dermed også halvere produksjon og transport av produktene.

– 12 cm med PIR-panel tilsvarer over 20 cm med steinull, så dette gir også en betydelig miljøgevinst og tar ned kostnadene på transport, minner Eidsvåg om.

Dette leverer BEWI til store bygg »

Etterspør produkter med miljøgevinst 

BEWI sin Greenline-serie er for øvrig den eneste i Norge som er produsert av 100 prosent resirkulert EPS. Helt nylig lanserte de også sin nye Jackofoam Terra XPS som består av 45 prosent resirkulert materiale.

Eidsvåg forteller at leveranser med store volum og korte tidsfrister har vært utfordrende.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
Eidsvåg forteller at leveranser med store volum og korte tidsfrister har vært utfordrende.  Foto:  TUM Studio

– Markedet etterspør bygg med stadig bedre isolasjonsverdier. Det senker energikostnadene, er miljøvennlig og kan bidra til gunstigere betingelser på finansiering, påpeker Eidsvåg.

Ove forteller at logistikken på slike store leveranser kan være utfordrende.

– Ting ble bestemt med kort frist, og vi snakker om ganske store volum her. Bare leveringen av sandwich-panelene var 19 lastebiler, poengterer han.

Det er ikke en levering som tas for gitt, medgir Kristian Langvandsbråten fra Eggemoen Utvikling, som har ansvar for den praktiske byggingen av fabrikken:

Kristian Langvandsbråten fra Eggemoen Utvikling. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Kristian Langvandsbråten fra Eggemoen Utvikling. Foto:  TUM Studio

– Alt i hverdagen blir litt lettere når man kun må forholde seg til én aktør, så vi er veldig fornøyde med valget. Og med god hjelp fra BEWI til alt fra prosjektering til paneler, så har vi fått et bra resultat. I tillegg vet vi at vi får gode produkter, forteller Kristian. 

– Det som er viktig når man driver i vår bransje, og det er snakk om så store volum, er at de klarer å levere på tidsrammen. Tidsrammen her har vært ekstrem, men heldigvis har alt gått helt etter boka. Vi kan ringe til Ove, og etter en uke så står det en lastebil her, skryter han. 

Kontakt oss om ditt neste prosjekt »

Designinspirasjon fra Koenigsegg 

Designet til fabrikken på Hønefoss er sterkt inspirert av Koenigsegg sin hyperbilfabrikk i Ängelholm i Sverige, der noen av verdens råeste hyperbiler blir håndlaget. 

– En av hovedgrunnene til at vi ble inspirert av det, var lyset og måten fabrikken til Koenigsegg er bygd på. Vinduene slipper inn veldig mye lys, men uten å blende arbeidere og gi dårlige arbeidsforhold. Det gir høy sikkerhet med optimalt arbeidslys, slik at for eksempel truckførere ikke blir blendet, utdyper Sandum. 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Designet til BEFORMs nye fabrikk på Hønefoss er sterkt inspirert av Koenigsegg sin hyperbilfabrikk i Ängelholm i Sverige. <i>Foto:  Beform</i>
Designet til BEFORMs nye fabrikk på Hønefoss er sterkt inspirert av Koenigsegg sin hyperbilfabrikk i Ängelholm i Sverige. Foto:  Beform

Fabrikken er også designet med mulighet for utvidelse i tråd med BEFORMs langsiktige vekstambisjoner. 

– BEFORM har store ambisjoner for vekst, og målet er å bli en nasjonal kraftpakke innen sprøytestøpte plastprodukter og bruk av resirkulerte materialer. Her på fabrikken skal vi produsere alt fra deler til Swix skistaver til bremseklosser for lastebiler, legger hun til. 

Solceller og varmegjenvinningsanlegg  

Langvandsbråten forteller at designet på fabrikken er gjennomsyret av både kostnadseffektivitet og bærekraft.

– På den ene siden handler det om at 90 prosent av møblene kjøpes brukt. Men fabrikken vil også bli utstyrt med masse moderne teknologi og energieffektive løsninger, sier han, og utdyper:

Langvandsbråten forteller at fabrikken skal utstyres med både solceller og varmegjenvinningsanlegg.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
Langvandsbråten forteller at fabrikken skal utstyres med både solceller og varmegjenvinningsanlegg.  Foto:  TUM Studio

– Et solcelleanlegg skal forsyne fabrikken med strøm, og vi installerer et varmegjenvinningsanlegg som skal selge overskuddsvarme til andre bygg på Eggemoen. 

Infrastrukturen for delingen ligger allerede klart til nabobyggene.

– Samfunnet bruker ekstremt mye strøm, så vi ønsket å gi noe tilbake ved å hente ut overskuddsvarme. Det som også er fint, er at det kommer kjøling ut i andre enden som vi kan kjøle vår fabrikk med. Det er en tjeneste vi slipper å kjøpe, så bare der er det en million kroner spart i året. En annen positiv synergi er at solcelleanlegget skal drifte kjøleanlegget vårt, som vil gå ekstra om sommeren, avslutter Langvandsbråten.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Bewi