Er akustikken på kontoret for dårlig? Dette er grepene du kan ta
Mange av oss er nå tilbake på kontoret, og benytter oss av hjemmekontor i mindre grad - ifølge SSB jobber de fleste på hjemmekontor mindre enn halvparten av arbeidstiden. Samtidig har vanene endret seg, hverdagen er mer hybrid og fleksibel, og når vi først er på kontoret ønsker vi gjerne færre forstyrrelser og økt fokus.
Derfor er det viktig at kontorene våre gjenspeiler denne nye virkeligheten. God lydisolering og god akustikk er en viktig måte å øke trivselen på og gjøre arbeidshverdagen mer behagelig og effektiv.
Glava® har lenge frontet viktigheten av gode innemiljøer, og nå tar de sin egen medisin - det har i det siste blitt gjennomført en grundig oppgradering av kontorene til bedriften på Ryen i Oslo.
Nye behov for en ny hverdag
Konseptutvikler for lyd og akustikk i Glava, Halvor Berg, har holdt i prosessen med å fornye lokalene, og er tydelig stolt av hvor mye bedre innemiljøet er blitt.
– Vi har vært i dette bygget i snart ti år. Selv om det har fungert fint å være her, har det vært viktig for oss å definere våre egne behov, og ta tak i dem på egen hånd. Arbeidshverdagen har forandret seg etter pandemien, og behovene er annerledes, sier Halvor.
– Her, som andre steder, er det blitt mer variasjon i bruk av hjemmekontor. Noen av de trekkene vi har gjort skal gjøre det mer behagelig å være på kontoret for de som ikke har fast kontorplass, og samtidig er det bedre tilrettelagt for fysiske møter og hybride møter, forklarer han.
Det som er spesifikt for akkurat Glava, er at det er en kjerne som sitter på kontorene på Ryen, med diverse administrative oppgaver, og det er en rekke selgere som reiser mye, og er ut og inn av lokalene. Disse selgerne er også ofte i møter, og sitter mye i telefonen.
– Dette er en av de største problemfaktorene i åpent landskap. Prat i telefonen er det som forstyrrer andre mest. Vi så også at folk hadde Teams-møter i kontorlandskap fordi de ikke hadde andre steder å ha møter på skjerm, og det forstyrrer folk rundt.
Veggabsorbenter og himlinger
Glava har gjort mye for å forbedre akustikken i lokalene. Halvor forklarer at det veldig ofte er taket som er fokus når utfordringer med dårlig akustikk skal løses. Hos Glava er mye av taket betong som ikke kan dekkes til, på grunn av aktiv kjøling.
– Løsningen er veggabsorbenter. På cellekontorene bruker vi veggabsorbenter fra Ecophon, og en del av dem har bilder printet på, for å øke den visuelle kvaliteten. Det er viktig at absorbentene blir en naturlig del av interiøret. På mange av veggene er det perforert gips fra Gyproc, det fungerer også som en god lydabsorbent, sier Halvor Berg.
I fellesarealene er det imidlertid bygget systemhimlinger i taket, for å sørge for best mulige lydforhold.
– Vi har kanskje Norges kuleste systemhimling! Den heter Ecophon Master Eg, og finnes i forskjellige størrelser, som vi har kombinert i denne himlingen. Vi jobber hardt med å fremme de litt spesielle løsningene, som blir et blikkfang. Folk vil ofte ikke ha noe annet enn standardhimlinger, men det gjør mye med rommet når det ser unikt ut. Det passer perfekt i et resepsjonsområde, for eksempel. Arkitektene etterspør også mer farger og variasjon på himlingene, og der har vi et stort utvalg, nevner Kristin Rian, arkitektrådgiver i Glava.
Begge to viser til at farger er generelt viktige for bedre trivsel på kontoret, og lokalene til Glava er nå også malt i lune og hyggelige farger.
Mer behagelig sted å være for alle
Resultatet av de akustiske tiltakene som er gjort, er gode lydforhold, der ansatte kan for eksempel ha samtaler uten at kolleger plukker opp detaljene.
– Vi merker på folk at de verdsetter effekten av å oppholde seg i rom med bedre akustikk. Det er mer behagelig å sitte i en krok og jobbe, selv om det er folk rundt. Vi måler akustikken på etterklangstid, men det handler like mye om lydspredning og lydnivå. Det med lydspredning er essensielt i et kontorlandskap. Jeg er ikke alltid like interessert i noens telefonsamtale i andre enden av rommet.
– Litt summing i bakgrunnen er bare sunt, men privatliv er også viktig. Det må gå an å føre en samtale uten at alle rundt hører hva som blir sagt, sier Halvor Berg.
Det er naturligvis også plass til fullverdige møterom i forskjellige størrelser, mindre stillerom som passer til medarbeidersamtaler eller private telefoner, og en løsning rett ved resepsjonen kalt Multiroom. Der er det mulig å sette seg og ta en uformell prat uten å forstyrre andre i fellesområdene.
– Vi har gjort noen grep med det sosiale området i midten av lokalet. Det er innbydende når du selv kommer inn, og når du får besøk. Det skal gi inntrykk av at her er alle velkomne, og vi er en hyggelig arbeidsplass.
Han forklarer at det å ha et moderne åpent kjøkken med en sittegruppe rett ved siden av, også er et vellykket grep. Det fører til at bedriften nå har regelmessige uformelle samlinger.
– Miljøet vårt har fått en oppsving, det er rett og slett hyggeligere å være på kontoret. Og det er viktig, fordi jeg tror de fleste ønsker å være mest mulig på kontoret. Og arbeidsgiver vil jo å ha folk samlet, både med tanke på kultur og samarbeid.
– Jeg har inntrykk at flere er her mer nå enn for ett år siden. Vi er mer effektive på jobb når det er ålreit på jobb. Det er hyggeligere å være her, yte det lille ekstra. Å ønske å stoppe i døra til en kollega og være kreativ. For oss så fungerer det med en uformell møteplass der du kan utveksle ideer og tanker. Jeg tror det er en veldig viktig del av et kontormiljø, konkluderer Halvor.