Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Bygger på Norges største batterifabrikk: – Som byggeklosser for industrien

– Fleksibiliteten med dette systemet, der du kan kjøpe et slags ombyggingskit, er en enorm fordel, sier Sølvar Flatmo i Intek.
– Fleksibiliteten med dette systemet, der du kan kjøpe et slags ombyggingskit, er en enorm fordel, sier Sølvar Flatmo i Intek. Foto: Intek
Del
Produsert av TUM Studio

Høsten 2019 åpnet Norges hittil største batterifabrikk ved Midtun i Bergen. Den helrobotiserte fabrikken, som eies av norsk-kanadiske Corvus Energy, produserer hovedsakelig batterier til helelektriske båter og hybride skip og rigger. 

Corvus er den ledende aktøren i det sterkt voksende batterimarkedet for sjøfart og offshore med en markedsandel på rundt 50 prosent. Det er Intek Engineering som er maskinbygger og totalleverandør av løsningen, mens Bosch Rexroth i det store og hele har levert komponentene.    

– Dette er som byggeklosser for industrien, ved at transportbanesystemene er konfigurerbare og kan sys sammen etter kundens behov, sier Geir Buuer i Bosch Rexroth. <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Dette er som byggeklosser for industrien, ved at transportbanesystemene er konfigurerbare og kan sys sammen etter kundens behov, sier Geir Buuer i Bosch Rexroth. Foto:  TUM Studio

– Bosch Rexroth leverte to TS2+ transportbanesystemer for batteriproduksjon nå i vinter, som en del av påbyggingen av batterifabrikken til Corvus fra 2019. Den gang leverte vi også de samme palettbanene og RFID-systemet. Hver palett har RFID-brikker som kvalitetssikrer sporing og dataflyten i anlegget, så hele anlegget er klargjort for IoT og Industri 4.0.

Det forteller salgsingeniør Geir Buuer i Bosch Rexroth, som har kundeansvaret for Intek og Corvus. 

– Etter den siste påbyggingen forventer Corvus å produsere hele 500 megawattimer (MWt) årlig, som tilsvarer batterier til 1000 offshoreskip, sier han.

Ferdigstilt før tiden med modulært system

Økt produksjonsvolum og flere produkter var bakgrunnen for utvidelsen av den helautomatiserte batterifabrikken, der 15 fullt autonome roboter og 9 AIVer (Autonomous Intelligent Vehicle) gjør mesteparten av jobben. Med utvidelse av eksisterende produksjon for økt kapasitet, og etter hvert en helt ny produksjonslinje for flere produkter, er Corvus rigget for å opprettholde markedsposisjonen sin.

– Det var en enkel og sømløs prosess takket være det modulære systemet til Bosch Rexroth, sier Sølvar Flatmo i Intek. <i>Bilde:  Intek</i>
– Det var en enkel og sømløs prosess takket være det modulære systemet til Bosch Rexroth, sier Sølvar Flatmo i Intek. Bilde:  Intek

– Corvus hadde behov for å økt produksjonsvolum og valgte derfor å utvide fabrikken, som var en enkel og sømløs prosess takket være det modulære systemet til Bosch Rexroth. Til tross for en tight prosjektplan klarte vi å gjennomføre ombyggingen og være i drift raskere enn estimert, forteller Sølvar Flatmo i Intek, og fortsetter: 

– Fleksibiliteten med dette systemet, der du kan kjøpe et slags ombyggingskit, er en enorm fordel. Jeg er også veldig imponert over tilgangen på kompetanse og støtten vi får til å ta riktige valg når det gjelder bane-layout og optimalisering av funksjoner, fortsetter han.

Det var også viktig for Intek å kunne levere et anlegg med minst mulig behov for vedlikehold.

– Banene har automatiske smøresystemer og kjededrift som er vedlikeholdsfri, som gjør at vi kan levere høyere ROI til kunden, slår han fast. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Banene har automatiske smøresystemer og kjededrift som er vedlikeholdsfri, forteller Sølvar Flatmo. <i>Foto:  Soelvar Flatmo</i>
– Banene har automatiske smøresystemer og kjededrift som er vedlikeholdsfri, forteller Sølvar Flatmo. Foto:  Soelvar Flatmo

Bosch Rexroth er bransjeledende med sin portefølje innenfor fabrikkautomasjon. 

– Du kan si at dette er som byggeklosser for industrien, ved at transportbanesystemene er konfigurerbare og kan sys sammen etter kundens behov, legger Buuer til. 

Kapasitet på opptil 1200kg per palett

– Med TS7 kan du laste hver palett med opptil 1200kg, forteller Anders Johnsson. <i>Foto:  Studio E</i>
– Med TS7 kan du laste hver palett med opptil 1200kg, forteller Anders Johnsson. Foto:  Studio E

Produktspesialist Anders Johnsson i Bosch Rexroth Sverige forteller at de har optimalisert design- og prosjekteringsfasen ved deres Customizing senter i Helsingborg.

– Designprogramet vårt MTpro sparer kundene våre for mye tid i designfasen. Vi tilbyr enten transportbaner ferdig montert og testet før de demonteres i transportvennlige seksjoner og leveres kunde, eller mer komplette løsninger med full montering, programmering og igangkjøring hos sluttkunden. 

Han forteller at blant vurderingene de gjør hver gang, er hvor store og tunge produktene som skal produseres er. 

– I Corvus sitt tilfelle er det snakk om nokså store batterier som blir tyngre og tyngre etter hvert som de blir bygd og sveiset på. Vi landet da på TS2+ transportbanesystemer, som tåler opptil 240kg pr palett.

Bosch Rexroth sitt sortiment for transportbanesystemer for batteriproduksjon består av TS2-TS5-TS7.

– Jo høyere tall, jo høyere vekt. Med TS7 kan du laste hver palett med opptil 1200kg. På de med høyest vektkapasitet gjør vi ulike oppgraderinger innvendig. Palettbanene starter og stopper hele tiden, og da er det viktig med myk stopp for at systemet skal holde over tid, poengterer han. 

Eksplosiv vekst på grønn industri i Norge 

Til tross for at det er turbulente tider i Europa, kan Intek melde om stor vekst på grønn industri i Norge.

– Vi ser helt klart en eksplosiv vekst i produksjonen rettet mot grønne verdikjeder i Norge. Intek er involvert i mange slike prosjekter, og har fulle ordrebøker de neste to årene pluss mange caser som ligger på vent, sier Flatmo. 

På batterifabrikken til Corvus gjør 13 fullt autonome roboter og 9 AIVer (Autonomous Intelligent Vehicle) mesteparten av jobben.   <i>Foto:  Intek</i>
På batterifabrikken til Corvus gjør 13 fullt autonome roboter og 9 AIVer (Autonomous Intelligent Vehicle) mesteparten av jobben.   Foto:  Intek

Intek er også involvert i Kongsberg Klyngens BATNET, som skal bidra til at norsk industri tar en internasjonal posisjon på batteriproduksjon. 

– Det blir et test- og utviklingssenter for fremtidens batteriprodusenter med alt fra celleproduksjon, batterimoduler, pakking, applikasjoner, resirkulering og gjenbruk. Tanken er man skal kunne kjøre småskalaproduksjon og utvikling av prototyper effektivt. 

Flatmo forteller at det er snakk om veldig høyteknologiske produksjonslinjer med fokus på industri 4.0.

– Disse pilotlinjene vil inneholde elementer av kunstig intelligens, fleksible roboter som vil være konstruert for å håndtere ulike batteriteknologier, sammen med palettbanesystem og fleksibelt styresystem. 

Intek har brukt Bosch Rexroth sine palettbaner i over 25 år, og har bestemt seg for å bruke deres TS2+ og TS5 transportbanesystemer på BATNET.

– De tilfører fleksibel produktflyt og transport ved hjelp av deres palettsystemer. Her kan vi enkelt bytte ut palettoppene for å kjøre andre produkter, avslutter han.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Bosch Rexroth