Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Denne fabrikken står alene for 10 prosent av utslippskuttene i Fredrikstad

Simen Kandola viser frem det hypermoderne tørkeanlegget som går på strøm.
Simen Kandola viser frem det hypermoderne tørkeanlegget som går på strøm. Foto: TUM Studio
Del
Produsert av TUM Studio

Det er ingen hemmelighet at byggebransjen fremdeles står for mye CO2-utslipp, men det tas mange grep for å redusere klimaavtrykket både fra produktene, produksjonen og logistikken.

En bedrift som har satset stort på å gjøre prosessene sine grønne er Gyproc. Deres store gipsplatefabrikk rett utenfor Fredrikstad er nå elektrifisert, og CO2-utslippene er kuttet ned til det minimale. Gyproc ønsker også å gå i bresjen for reduserte utslipp i hele Fredrikstad kommune.

Helgrønn produksjonsprosess

Simen Kandola. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Simen Kandola. Foto:  TUM Studio

Simen Kandola er kategorisjef hos Gyproc, og forteller gjerne om den omfattende elektrifiseringsprosessen som fabrikken har vært gjennom.

– Elektrifiseringen av fabrikken var den viktigste forutsetningen for å redusere CO2-avtrykket vårt. Først satte vi i gang med selve fabrikken, så byttet vi ut alt av trucker med elektriske utgaver, og vi har gått over til biodiesel på hjullasterne våre.

Han forklarer at elektrifiseringen av fabrikken har vært en suksess.

– Det er i hovedsak tørkeprosessen som er endret. Tradisjonelt bruker man gass for å tørke gipsplater, og det er en helt annen type varmekilde enn strøm. Takket være moderniseringen som fabrikken har gått gjennom, har vi fått en optimalisert prosess som muliggjør bedre kontroll og mer resurseffektiv produksjon av gipsplater.

– Dette gjør at vi kan optimalisere både energibruk og prosess for å skape beste mulige produkter, sier Simen.

– Vi foretok tre måneders EPD-beregning ved lansering av den nye prosessen i 2023. Vi har nå i henhold til standard avregnet tolv måneder, og resultatene viser at vi har levert enda litt bedre enn det som var beregnet, påpeker han.

Nødvendig å resirkulere

Produksjonshallen hos Gyproc i Fredrikstad. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Produksjonshallen hos Gyproc i Fredrikstad. Foto:  TUM Studio

Miljøvennlige produksjonsmetoder som reduserer utslipp er imidlertid bare én del av puslespillet. Sirkulær økonomi og gjenvinning er et annet essensielt aspekt. Gips har tross alt en gjenvinningsgrad på 90 prosent, og kan brukes om og om igjen. Det forutsetter imidlertid at det legges opp til det innen bransjen.

– Vi har opprettet et selskap for gipsgjenvinning sammen med Ragn-Sells. Her tar vi gips, som har kartong på to sider, skiller kartong og gips fra hverandre, resirkulerer kartongen, mens gipsen som blir igjen går rett inn i vår produksjon, sier kategorisjefen.

Gjenvinningsanlegget ligger vegg i vegg med fabrikken.

– Den resirkulerte gipsen går på samlebånd rett inn i fabrikken og bidrar til redusert svinn og transportutslipp.

Simen påpeker at Gyproc har god gjenvinningskapasitet og kan håndtere en større andel resirkulert gips i produksjonen

– Problemet er å få inn nok gips av god nok kvalitet. Ønsker vi å få tak i mer resirkulert gips, må vi jobbe med å tilrettelegge for løsninger og øke bevissthet i bransjen om at det er et felles ansvar.

Han forklarer at det må legges bedre til rette for oppsamling av gips-avkapp på byggeplass, og retur tilbake til gipsgjenvinning uten tap av kvalitet.

– Det må etableres løsninger der det blir enklere å samle opp gips-avkapp og håndtere dette korrekt. Det handler om å komme med gode samordnede tiltak ved både produsentene og bransjen, som sikrer større grad av gjenvinning av høykvalitets gips.

– Jo bedre resirkulert materiale vi kan få til produksjon, jo høyere andel resirkulert miks kan vi bruke, og desto bedre blir resultatet, forklarer Simen.

Tynnere og lettere produkter

Miljøvennlig transport og produkter er blant satsningsområdene til Gyproc. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Miljøvennlig transport og produkter er blant satsningsområdene til Gyproc. Foto:  TUM Studio

For å redusere klimaavtrykket i størst mulig grad, er det også viktig å utvikle nye produkter som tilfredsstiller moderne krav.

Gyproc har de siste årene satt fokus på ErgoLite-platen, som først og fremst er 25 prosent lettere enn tradisjonelle løsninger. Lavere vekt betyr at platene er enklere å montere for håndverkere, noe som selvsagt reduserer belastning på kroppen.

Ikke minst gjør den lavere vekten at utslippene under transport ut til kundene blir lavere, da man kan transportere mer volum i de samme bilene. Det er samtidig mindre energikrevende å produsere lettere gipsplater, og de har en bedre EPD sammenlignet med normalgipsplater.

– ErgoLite har de samme egenskapene som vanlige gipsplater og kan brukes på de samme stedene. Kan vi gjøre dette til et volumprodukt, får vi veldig bra effekt. Norge er et komplisert topografisk land, så det er krevende å transportere produkter over lange avstander, og målet vårt er å kunne tilby grønne alternativer over hele Norge, sier Simen.

Ser mot fremtiden

Produksjonshallen hos Gyproc i Fredrikstad. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Produksjonshallen hos Gyproc i Fredrikstad. Foto:  TUM Studio

Enn så lenge har Gyproc satt standarden for grønn omstilling i Fredrikstad-området, og står alene for 10 prosent av utslippskuttene i kommunen. Dette er et initiativ som fremmer innovasjon på hele industriområdet.

– Vi vil gjerne samarbeide med flest mulig aktører, ikke minst her på Øra. Vi utforsker samarbeidsmuligheter, og hvordan vi sammen kan kutte utslipp og gjøre industriområdet grønnere.

Det å bruke mest mulig gips i byggeprosjekter er altså et svært miljøvennlig alternativ. Gipsplater fra Gyproc har allerede svært gode EPDer, og bruk av platene deres vil redusere det totale karbonavtrykket til bygget. Og målet er å bli enda bedre:

– Vi gjør produktene lettere, vi har bedre materialer, vi trenger mindre energi for å tørke, vi transporterer så grønt som mulig. Vi jobber kontinuerlig med innovasjon og utvikling av totale løsninger, både på avfall, resirkulering, produkt og sortiment. Setter du opp en vegg, skal du ikke bare tenke på gips, men helst på en totalløsning som gir minst mulig klimaavtrykk, konkluderer Simen Kandola.

Les flere artikler fra Gyproc