Oppretter egen serviceavdeling for å levere totalløsninger til industrien
J.S.Cock er en av Norges ledende leverandører av ventiler, instrumenter og komplette prosessutstyrspakker, i tillegg til å konstruere og utvikle egne ventiler.
– Nå oppretter vi en ny serviceavdeling med tilhørende kontorer og verksted. Avdelingen består i dag av fire teknikere pluss meg, men vi har planene klare for å ansette flere medarbeidere og utvide geografisk dekning for å møte behovene til den økende servicevirksomheten.
Det forteller Rune Martin Olsen, som nylig startet i J.S. Cock som serviceleder, med oppgaven å etablere en ny serviceavdeling. Han har selv bakgrunn som industrimekaniker, men har de siste 16 årene jobbet i ulike roller innenfor salg.
Rigget for å levere totalløsninger
J.S.Cock har levert ventiler og tilhørende utstyr til industrien siden 1897, og på kundelisten finner man aktører innenfor skip, fiskeoppdrett, offshore, petrokjemi, næringsmiddel, farmasøytisk, renseanlegg, smelteverk, vannkraft, papir og treforedling.
– Målet med den nye serviceavdelingen er å tilby landsdekkende service av ventiler og prosessutstyr på kort varsel. Vi har i dag servicelokaler i Oslo, Larvik, Bergen og Trondheim, og kan nå store deler av landet i løpet av kort tid med våre servicebiler, forteller Rune Martin.
Med over et århundres erfaring har de et solid fundament for å levere profesjonell service til kundene sine. I tillegg har selskapet over 40 millioner kroner i prosessutstyr på lageret, noe som gir svært god tilgang på reservedeler.
Tidligere har de kun tilbudt service til noen få utvalgte kunder, men nå ønsker de å tilby profesjonell service til både eksisterende og nye kunder.
– Vi skal tilby et bredt spekter av tjenester, inkludert vedlikeholdsavtaler, support, opplæring og igangkjøring av produkter. Vi ønsker å være en del av hele leveringskjeden, fra salg til montering og service, fortsetter han.
En viktig strategi for J.S.Cock er samarbeid med andre selskaper og partnere for å kunne tilby totalløsninger til kundene.
– Vi samarbeider med selskaper som Granheim Industriservice, Solberg Elektro, Arctic Service og Heimdal Industri for å levere helhetlige løsninger og bidra til å unngå problemer i ettertid.
– Vi har også andre dyktige samarbeidspartnere som øker tilstedeværelsen vår geografisk der det ikke er naturlig å ha egne teknikere, og som komplementerer oss innenfor fagområder som krever egen autorisasjon, som for eksempel automasjon (PLS) og EX-elektro, legger han til.
I tillegg presiserer Rune Martin viktigheten av sporbarhet på produkter og bruk av digitale verktøy for å administrere servicehistorikk og opprettholde kvalitetssikring.
– Dette er noe vi har et stort fokus på og bidrar til å oppdage potensielle problemer tidligere og sikre effektivitet i kundens drift, poengterer han.
Gjenbruk av spillolje
En av J.S.Cocks kunder som har inngått en serviceavtale er Norsk Spesialolje AS (NSO). Siden starten i 1986 har selskapet utviklet seg til å bli landets ledende selskap innen mottak og behandling av spillolje og oljeforurenset vann.
Den ferdigbehandlet spilloljen som NSO håndterer blir brukt som råstoff ved produksjon av smørolje eller erstatning for tung fyringsolje i all form for industri, fra offshore og legemiddelindustri, til Volvo-produksjon i Sverige.
– Det er et rigid system for å håndtere spillolje. Det håndterer vi på anlegget vårt i Moss. Når vi har søkt om panten, så sender vi oljen videre til materialgjenvinning, forklarer Bjørn Roger Broen, som er plassjef i NSO.
I tillegg til et mottaksanlegg i Moss, har NSO Norges største behandlingsanlegg for spillolje i Bamble. Begge steder er de avhengig av svært mange ventiler for å holde driften i gang.
– Alt som er av ventiler rundt dette her, som sikkerhetsventiler, kuleventiler, sluseventiler, reguleringsventiler, er levert av J.S.Cock. Totalt er det snakk om mellom 500 og 600 ventiler på disse to anleggene. Vi har også brukt gassmålere fra J.S.Cock, og til og med malt alle tankene våre med Power Coat-malingen som de produserer, forteller han med et smil.
NSO har både leveringsavtaler og serviceavtaler med J.S.Cock.
– Servicen og oppfølgingen fra J.S.Cock har vært veldig god. De har også vært veldig flinke, selv gjennom pandemien, til å forutse hva de bør ha av varer på lager. De er veldig flinke til å slenge seg rundt ved behov, i tillegg til å ha god oversikt over hva som går om hverandre av utstyr, som har reddet oss flere ganger. Det viser jo at de har kunnskap om hva de setter sammen, poengterer han.
En stor betryggelse
En av Norges ledende betongleverandører, Unicon AS, er en annen kunde av J.S.Cock som har hatt en serviceavtale med dem i over 10 år.
— Vi bruker først og fremst J.S.Cock til kalibrering av fuktmåler. Vi blander betong, og i den prosessen må vi måle fuktinnholdet i sand og stein. Det er viktig for oss å forsikre oss at den verdien vi måler er riktig, og da er det en stor betryggelse å få et sertifikat som bekrefter det.
Det forteller Lars Hundekilen som er driftsleder i Unicon AS.
– Vi er veldig fornøyd med den gode servicen de utøver, og måten de stiller opp når det skulle være noe utover det årlige møtet vårt. De har også utviklet seg med nye produkter og tjenester, som har gagnet oss, avslutter han.